Home

Nieuws 3804 x bekeken 6 reacties

'Ongelukken vooral door oudere trekkers'

Brussel – Een meerderheid van de ongelukken met trekkers op openbare wegen in Europa lijkt veroorzaakt te worden door oudere machines. Dat concludeert de Europese brancheorganisatie voor machinebouwers Cema op basis van cijfers van zeven EU-lidstaten. Cema roept op tot het aanleggen van een EU-database voor wegongelukken met trekkers.

Cema concludeert dat 56 procent van alle wegongelukken waarbij mensen gewond raken machines betreft die meer dan twaalf jaar gebruikt worden. Bij dodelijke ongelukken ligt het percentage op 69 procent. Cema gebruikte cijfers uit Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Italië, Spanje, Oostenrijk en Finland.

Minder ongelukken met nieuwe machines

Het gemiddelde risico op een wegongeluk ligt volgens Cema bij nieuwe machines duidelijk lager. Deze machines worden ook een stuk intensiever gebruikt dan ouder materieel. Daardoor ligt het risico op een wegongeluk voor machines jonger dan dertien jaar per draaiuur volgens Cema ruim 80 procent lager dan bij oudere machines.

Verschillende oorzaken

Cema ziet verschillende oorzaken. Het intensievere gebruik van de nieuwere machines kan betekenen dat de boer of tuinder in kwestie behendiger met de machine kan omgaan. Nieuwe machines hebben bovendien meer veiligheidssystemen. Ten slotte denkt Cema dat bij oudere machines mogelijk meer aandacht nodig is voor reparaties en onderhoud.

Risico op serieuze verwondingen

De kans op een ongeluk waarbij iemand lichtgewond raakt ligt volgens Cema bij trekkers ouder dan 21 jaar op op ongeveer 1,1 per 1 miljoen draaiuren. Het risico op een dodelijk ongeluk of ongeluk waarbij iemand serieus gewond raakt, ligt op zo'n 0,7 per miljoen draaiuren. Bij trekkers jonger dan twaalf jaar ligt het percentage van de kans op een ongeluk waarbij iemand gewond raakt of sterft op ruim 0,2.

Cema roept op tot het inrichten van een EU-database, zodat beleid kan worden ontworpen dat het aantal ongelukken beperkt.

Laatste reacties

  • k.bouter

    zouder er niet gewoon meer van zijn? vreemde conclusies. er rijden tractoren van 4 jaar oud, dus er zijn er ook 3 x zoveel...

  • Jan Cees Bron

    Ook mijn eerste gedachte, maar ze hebben het ook uitgerekend per draaiuur van de machine. De kans op ongelukken blijft evenwel ook voor machines ouder dan 20 jaar best klein.

  • schoenmakers1

    en zo werkt men en naar toe dat er een verplichte keuring komt, even een rapportje dat de juiste inhoud heeft

  • ACB

    Verantwoordelijkheid,  dat is het enigste woord. Wten waar je mee bezig bent.

  • pinkeltje


    Wel heel erg knap dat ze dat allemaal zo precies weten. Statistieken kun je maken zoals je wilt. Er zijn ook meer chauffeurs van 18 jaar en ouder bij een ongeval dan er 16 en 17- jarigen bij betrokken zijn. Daar zijn er ook zo'n 30 keer meer van. Je kunt het allemaal maken zoals je wilt. Dat is geen reden om er niet alles aan te doen om ongelukken te voorkomen maar het klinkt alsof ze zich warm lopen om er weer een of ander wetje bij te verzinnen. Of liever gezegd een kostenpost die politiek heel correct is te verdedigen.

  • trijnie

    <em>In mijn omgeving rijden nog tractors rond waarbij de boer middels zijn arm de richting aan moet geven, en dan heb ik het nog niet eens over 'aanhangvehikels' waarbij iedere verlichting aan ontbreekt.
    </em> Het is wel de openbare weg.
    Het is uitkijken geblazen met landbouwverkeer.

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.