AlgemeenNieuws

Obama en agribusiness willen vervuiling terugdringen

Washington – In de VS belooft een serie bedrijven in de agribusiness en supermarktwereld boeren aan te moedigen de CO2-uitstoot te verminderen.

Ze deden de belofte na een bezoek aan het Witte Huis. President Barack Obama heeft het terugdringen van de opwarming van de aarde tot een speerpunt van zijn tweede en laatste regeertermijn gemaakt.

Onder de bedrijven zijn Unilever, Coca-Cola, PepsiCo en Wal-Mart. Unilever belooft concreet dat voor 2017 100 procent van de soja die het inkoopt komt van boeren die aantoonbaar vervuiling terugdringen. Voor andere grondstoffen die het gebruikt spreekt het een deadline van 2020 af. Unilever gaat met boeren data verzamelen en veranderingsprocessen opzetten.

Coca-Cola en PepsiCo gaan als grootste producenten van frisdrank in kaart brengen hoeveel water, energie, kunstmest en CO2-emissie gepaard gaan in de maisketen. De bedrijven gebruiken zoetstoffen uit mais in hun frisdrank. Op basis van de gegevens wordt dan met de boeren zelf en boerenorganisaties gekeken naar verbeteringen.

Wal-Mart zegt als grootste supermarktketen ter wereld in de VS aan de slag te gaan met 17 leveranciers in de VS en Canada. De leveranciers zijn goed voor 9,3 miljoen hectare en moeten volgens het programma van Wal-Mart de uitstoot van broeikasgassen voor 2020 met 11 miljoen ton terugdringen. Het volume komt overeen met de jaarlijkse uitstoot van 2,3 miljoen personenauto’s.

Ook onder meer Cargill, Monsanto en General Mills spreken verbeterprogramma’s af met het Witte Huis. De bedrijven verplichten zich voortdurend contact te houden met het Amerikaanse landbouwministerie USDA. De USDA zelf investeert als tegenprestatie zo’n $7 miljoen in duurzame energieprojecten en verbetertrajecten voor boerderijen.

Eerder liet Obama topmensen van technologiebedrijven waaronder Google naar het Witte Huis komen om afspraken te maken over het helpen terugdringen van klimaatverandering.

Beheer
WP Admin