AlgemeenNieuws

Lidl wil Amerikaanse markt betreden

Hamburg – De Duitse discountketen Lidl wil in 2018 de Amerikaanse markt betreden met de opening van enkele tientallen winkels. De stap maakt deel uit van een ambitieus programma van moederbedrijf Schwarz-Gruppe om de omzet de komende jaren flink te laten groeien. Dat verklaarde het management van Schwarz-Gruppe aan het Duitse zakenblad Manager Magazin.

De jaaromzet van Schwarz-Gruppe is nu ruim €79 miljard en moet in 2020 stijgen tot €100 miljard. De uitbreiding van Lidl is een belangrijke steunpilaar van de groeiplannen van het bedrijf. De positie van de prijsvechter in bestaande markten moet worden versterkt en er zullen nieuwe landen betreden gaan worden, waaronder de Verenigde Staten.

Verder wil Schwarz-Gruppe de Duitse activiteiten van supermarktdochter Kaufland flink op de schop nemen. Kaufland moet zich op zijn bestaande markten concentreren. De keten is naast Duitsland actief in Midden- en Oost-Europa.

Lidl heeft in Europa momenteel ongeveer 10.000 vestigingen in 26 landen. De keten zou zijn Amerikaanse hoofdkantoor willen opzetten in de staat Virginia. Lidl had eerder al aangekondigd plannen te hebben om de overstap naar de VS te maken. Aartsrivaal Aldi is al sinds 1976 aanwezig in de VS en heeft daar ongeveer 1.400 filialen.

Beheer
WP Admin