Home

Nieuws 288 x bekeken

Sterke dollar raakt Mondelez

Deerfield – Mondelez heeft het afgelopen kwartaal een omzet geboekt van $7,76 miljard (€6,96 miljard), 10 procent minder dan een jaar eerder.

De daling is vooral gevolg van de gestegen waarde van de dollar. Mondelez realiseert 80 procent van haar omzet buiten de VS. Zonder dit wisselkoerseffect steeg de omzet juist 3,8 procent.
Het snack- en zuivelconcern zag de nettowinst 2,7 procent toenemen tot omgerekend €615,8 miljoen. Het bedrijf achter onder meer Philadelphia-zachte kaas, Milka-chocolade en Oreo-koekjes verkocht in volume 2,7 procent minder. Het verhoogde prijzen gemiddeld met 6,5 procent.
Omdat de Europese markt bijzonder moeilijk was, bleven prijsstijgingen hier beperkt tot 3,4 procent. Europa is voor het concern uit Illinois de grootste markt. De omzet daalde hier het afgelopen kwartaal met 16,5 procent tot omgerekend €2,66 miljard. Het volume daalde 4 procent. Het bedrijf realiseerde überhaupt veel betere cijfers in opkomende economieën dan in gevestigde markten.

Geen grote overnames

Voor grote overnames is Mondelez volgens CEO Irene Rosenfeld voorlopig niet in de markt. Het bedrijf is in de markt voor deals tot $2 miljard. Veel geld, maar niet voor de voedingsmiddelenindustrie. Rosenfeld wil niet ingaan op geruchten dat Mondelez de rechten van het merk Philadelphia wil verkopen. Mogelijke koper is Kraft Foods, dat vroeger één bedrijf vormde met Mondelez.
De onderneming snijdt in kosten door niet meer te werken met vooropgestelde verkoopbudgetten. Managers moeten budgetten zelf opbouwen en elke uitgave verantwoorden. Het extra geld dat dit programma moet opleveren, wordt gebruikt voor geïnvesteerd in onder meer het bouwen aan nieuwe merken. Het concern zegt haar advertenties toenemend online te plaatsen in plaats van op papier.
De digitale wereld past goed bij de snackbusiness, aldus Rosenfeld, omdat deze producten vaak impulsief worden gekocht.

Of registreer je om te kunnen reageren.