AlgemeenNieuws

Ministerie pakt gesjoemel met mestmonsters aan

Den Haag – Mestmonsters met extreem hoge fosfaatgehaltes registreert de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) niet langer.

Dat heeft staatssecretaris Dijksma (Economische Zaken) geschreven in een brief aan Cumela Nederland. Veehouders en de afnemers van de vracht mest waarvan het monster niet wordt geregistreerd, kunnen deze op papier niet verantwoorden en riskeren een boete.

Cumela Nederland had Dijksma gevraagd om de registratie van foute mestmonsters aan te pakken. De koepel voor loonwerkers en mestdistributeurs krijgt regelmatig signalen van leden over oneerlijke praktijken in de mesthandel. Mestmonsters met extreme gehaltes zijn veelal genomen van vrachten dikke fractie gescheiden mest. Deze monsters worden handmatig genomen door de vervoerder.

Extreem hoge fosfaatgehaltes

Regelmatig worden bij RVO.nl mestmonsters van dikke fractie geregistreerd met extreem hoge fosfaatgehaltes, zegt Jaap Uenk, voorzitter van de sectie Meststoffendistributie. “We weten dat sommige mestscheidingssystemen een hoog fosfaatgehalte geven in de dikke fractie en dus in het monster. Daarom wordt een ruime bandbreedte gehanteerd. Desondanks merken we dat RVO.nl regelmatig monsters ontvangt met onverklaarbaar veel kilo’s fosfaat. Dat is voor ons onaanvaardbaar.”

Dijksma wil verder intermediairs van mestmonsters met extreme fosfaatgehaltes een meldplicht opleggen. Zij moeten dan alle vrachten mest die vervoerd gaan worden vooraf melden bij RVO.nl. De NVWA gaat toezien op het laden, bemonsteren en vervoeren van mest door deze intermediairs.

Nieuwe regels

Het ministerie werkt al langer aan nieuwe regels voor vaste mest. Sinds april gelden er nieuwe, strengere vervoersregels. Sinds 1 april 2015 dient bij het vervoer van vaste mest nieuwe apparatuur voor AGR/GPS gebruikt te worden. Maar vanaf 1 september 2015 zal de NVWA daadwerkelijk gaan handhaven op het gebruik van de nieuwe AGR/GPS bij het vervoer van vaste mest. Dat heeft staatssecretaris Dijksma eveneens donderdag bekend gemaakt.

Oorspronkelijk zou de verplichting per 1 januari 2015 ingaan, maar dat kregen de mestvervoerders niet geregeld. Dijksma heeft de mesttransporteurs daarop drie maanden extra tijd gegeven om aan de regels te voldoen. Nu krijgen de mesttransporteurs respijt tot 1 september.

Het vervoer van drijfmest wordt al langer geregistreerd met AGR/GPS. Ook het bemonsteren van drijfmest gebeurd geautomatiseerd en dus niet handmatig zoals bij vaste mest.

Mestfraude is sinds vorig jaar speerpunt van het ministerie van Economische Zaken. Samen met Cumela, LTO en TNL is een pakket maatregelen samengesteld.

Beheer
WP Admin