AlgemeenNieuws

‘Boer kan profiteren van Wakker Dier-acties’

Amsterdam – De veehouderij kan profiteren van de acties van Wakker Dier. Boeren zien die mogelijkheid te weinig, of willen de mogelijkheid niet zien. Dat stelt Sjoerd van de Wouw, die als campagneleider vertrekt bij dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier.

De actievoerder meent dat de veehouderij niet helemaal in de gaten heeft welke voordelen er zijn te behalen. Dat supermarkten in Nederland alleen nog maar één ster-varkensvlees verkopen, komt de boeren ten goede, zegt Van de Wouw. In heel veel opzichten kan Wakker Dier samen met de boeren optrekken.

ZLTO

ZLTO-voorman Hans Huijbers zag in 2010 in dat er een brug te slaan viel tussen Wakker Dier en ZLTO. Maar die brug heeft tot nu toe weinig verkeer opgeleverd, beaamt Van de Wouw. Hij denkt dat dat te maken heeft met de onvolwassenheid van de boeren. “Zij willen niet inzien dat campagnes van Wakker Dier de veehouders juist kansen bieden. Natuurlijk leveren wij kritiek, en dat voelen boeren ook zo. Maar als supermarkten door onze kritiek overgaan op beter vlees, profiteren de boeren daarvan. Landbouworganisaties zien dat ook wel, maar zij durven vanwege hun achterban de hand niet uit te steken.”

Profijt voor supermarkten

Van de Wouw stelt ook dat supermarkten meer profijt zouden kunnen trekken uit de Wakker Dier-campagnes, door zich tijdig te profileren. “Wij kondigen onze acties ruimschoots van te voren aan bij de bedrijven. Dat biedt ze de kans om onze actie te gebruiken om hun eigen imago op te krikken.  Ze kunnen zich profileren door tijdig aan onze eisen te voldoen.  Dat kost wat extra, maar publicitair halen ze dat er zeker weer uit.”

Beheer
WP Admin