Home

Nieuws 1984 x bekeken 7 reacties

Wetsvoorstel trekkerkentekens ligt ter inzage

Den Haag – De wet waarin de kentekenplicht voor trekkers is opgenomen wordt voorgelegd aan het publiek.

Via een internetconsultatie kan tot 8 mei gereageerd worden op het wetsvoorstel. De kentekenplicht moet per 1 januari 2017 van kracht worden. Met de kentekenplicht worden de technische gegevens van het voertuig en de gegevens van de eigenaar vastgelegd in het kentekenregister. Hiermee wordt een bijdrage geleverd aan de verkeersveiligheid en aan het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers. De verkeersveiligheid rondom tractoren op de openbare weg is reeds jaren en onverminderd in het geding. Daarnaast vindt de inzet van trekkers voor transportdoeleinden op de openbare weg in toenemende mate buiten de agrarische sector plaats, zoals in de bouw- en infrasector en het grondverzet. Ook  hebben het Openbaar Ministerie en politie reeds jaren aangeven niet adequaat te kunnen handhaven door ontbrekende kentekening.

De invoering van de kentekenplicht kost eenmalig ongeveer €450 per bedrijf, ongeveer €55 per trekker. In totaal bedragen de kosten van de kentekenplicht ongeveer €31,5 miljoen.

Laatste reacties

  • 'trot

    Als  we maar blijven betalen is alles beter en veiliger  als ge het gelooft

  • farmer135

    wel erg duur 450 euro plus 55 x. En wat zal het toch een stuk veiliger worden , maar niet heus

  • pinkeltje


    Veiliger gaat het niet worden, wel duurder. Dat kan een kind wel snappen. Ietwat veiliger kan het worden als het wordt gekoppeld aan een verplichte APK, anderzijds, hoeveel ongelukken gebeuren er doordat de trekker technische gebreken heeft die er niet zouden zijn geweest wanneer er een APK keuring geweest was? Denk dat het nogal meevalt. Maar dat maakt nu ook niet meer uit, het kenteken komt er. Een mooie opening naar wat meer regels en verplichtingen, want dat zal uiteindelijk de bedoeling zijn.

  • gjcamps


    In het tijdperk waarin de Nederlandse regering zich internationaal profileert met 'Smart en Precision farming '  en ook Duurzaam, etc past het natuurlijk niet dat omringende landen al voor WOII een trekker kenteken hanteren. Als het hierbij blijft is het prima, maar zoals Pinkeltje al schrijft er komen nog veel extra kosten. Het wordt weer een nieuwe melkkoe van de overheid, net zoals de boven proportionele OGB belasting voor bedrijven.

  • M.harmsen

    Direct zal het niet veiliger worden. Wel is men bij ongelukken te achterhalen. Ik denk dat het al zal schelen dat we de 16 jarigen met combinaties van ik weet niet hoeveel ton van de weg af halen. Laat die eerst een gedegen rijopleiding volgen zodat zij weten wat de gevaren zijn van gewicht, remkracht etc.

  • schoenmakers1

    laten we eerst de weg eens goed inrichten, dit zal veel meer helpen, het is momenteel een complete hindernisbaan, heeft totaal niks meer met veiligheid te maken

  • mhrijken


    Ik snap niet waar die € 450 vandaan komt. Ik heb nu al een kenteken op mijn trekker en dat kostte nog geen €40,- voor het papiertje. Een paar platen zijn de kosten ook niet. Kan iemand mij voorrekenen waar die € 450 vandaan komen en bij wie ze in de zak verdwijnen??

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.