Home

Nieuws 346 x bekeken

MKB Nederland wil stoppers helpen

Den Haag – Bedrijfsovernames worden steeds complexer. Om ondernemers bewust te maken van het belang van een goed voorbereide bedrijfsoverdracht en hen daarbij te ondersteunen, lanceren MKB-Nederland en het aan haar gelieerde MKB Adviseurs vandaag de campagne 'Tijdig starten met stoppen'.

Onderdeel van de campagne is een website die als platform voor informatie moet dienen. Volgens cijfers van onderzoeksbureau Panteia gaan de komende twee jaar naar schatting 27.000 MKB-ondernemers op zoek naar een opvolger voor hun bedrijf. De meeste boeren en tuinders maar ook loonwerkers zijn MKB'ers. Een goede opvolgingsprocedure duurt in veel gevallen meer dan twee jaar, aldus MKB Nederland. Het wordt steeds complexer. Tien jaar geleden duurde een dergelijk traject nog maar één jaar.

"Bij een bedrijfsoverdracht komt veel kijken", zegt Leendert-Jan Visser, directeur van MKB-Nederland. "En dat wordt nogal eens onderschat. Het is een langdurig en ook emotioneel proces, waaraan allerlei haken en ogen zitten. Niet zelden loopt een overdracht bijvoorbeeld stuk of vertraging op omdat de verkopende partij een andere prijs is zijn hoofd had dan de koper bereid is te bieden. "
De koper moet aan financiering kunnen komen. Steeds vaker hebben ook agrarische bedrijven personeel, wat de overdracht ook weer complexer maakt. Een bedrijfsoverdracht moet je dus goed en ruim van tevoren voorbereiden."

Volgens Visser is een succesvolle bedrijfsovername niet alleen goed voor de verkopende ondernemer, maar ook voor de economie. "Een succesvolle overname zorgt gemiddeld voor het behoud van vijf arbeidsplaatsen, terwijl een nieuw startend bedrijf er gemiddeld twee creëert."

Of registreer je om te kunnen reageren.