Home

Nieuws 2353 x bekeken 9 reacties

Alternatief AGR/GPS bij vaste mest afgekeurd

Den Haag – De nieuwe regels voor de registratie van transport van vaste mest met AGR/GPS worden definitief van kracht. Staatssecretaris van Economische Zaken Sharon Dijksma geeft geen goedkeuring aan een alternatief van brancheorganisaties Cumela en TLN dat de mesttransporten via zelfregulering wil registreren.

"Tot onze grote teleurstelling biedt de staatssecretaris geen enkele ruimte voor een alternatief in welke vorm dan ook. Ook ziet ze een vorm van zelfregulering totaal niet zitten. In eerder overleg met ambtenaren van het ministerie is, in tegenstelling tot deze stellingname, steeds waardering voor ons initiatief uitgesproken", reageert Hans Verkerk van Cumela Nederland.

De nieuwe regels waarin een vaste AGR/GPS-installatie verplicht wordt op vrachtwagens die vaste mest vervoeren, zouden eerder per 1 januari van kracht worden. Dijksma gaf uitstel tot 1 april omdat er niet tijdig voldoende systemen op de markt beschikbaar waren. "Er is wel ruimte gegeven aan de sector om met een alternatief te komen, maar dit alternatief bleek onvoldoende", aldus een woordvoerder van het ministerie.
Omdat het feitelijke uitrollen van het systeem bij iedereen nog enkele maanden in beslag zal nemen, heeft de staatssecretaris aangegeven dat inspectiedienst NVWA de eerste maanden alleen waarschuwingen zal geven wanneer de vereiste apparatuur niet wordt aangetroffen.

Eerder zou de vaste AGR/GPS per 1 juli 2014 verplicht worden, omdat een losse GPS, zoals nu het gebruik is, volgens het ministerie te fraudegevoelig is.

Laatste reacties

  • Matthijs Verhagen

    Cumela kwam toch echt zelf met het plan om dit verplicht te krijgen. Inmiddels is (onder druk van de eigen leden, die op kosten gejaagd worden) de visie wellicht anders geworden, maar 'het kwaad' is al geschied. 

    Quote Visie toekomstig mestbeleid; Cumela 2011:

    <em>'CUMELA Nederland is voorstander van het wijzigen van de regelgeving waarbij de AGR/GPS-apparatuur voor vaste mest ook aan het (getrokken) voertuig gekoppeld moet worden en de losmelding gegeven moet worden op de plaats van lossen. (wellicht kan dit vanuit veterinaire regels geëist worden?).'</em>

    Bron: http://www.cumela.nl/sites/default/files/Visie%20toekomstig%20mestbeleid.pdf

  • Matthijs Verhagen

    Staan trouwens nog wel meer ideetjes in die Visie, zoals een apk voor bemesters:

    <em>'Niet alle bemestingsmachines scoren kwalitatief een voldoende. Er zijn problemen met een goede verdeling van de mest over het perceel en met voldoende emissiearm aanwenden. Wij zijn voor een verplichte typegoedkeuring van bemestingsmachines, wellicht in samenhang met een periodieke keuring.'</em>

  • henver1

    Maar wie gaat deze onzinnige keuring dan weer betalen?

  • bertes

    Cumela houd iedereen bang. en zo blijft mestafzet duur.
    maar alleen al in Brabant wordt DIT jaar voor 50% mest verwerkt en buiten de nederlandse landbouw afgezet.
    de akkerbouwers moeten bang gaan worden; of ze nog wel mest krijgen. inplaats de varkensboeren bang maken.

  • ikkethuis

    Cumela is bezig voor haar leden. Loonwerkers moeten al het werk doen, boeren die bepaald werk nog zelf doen op kosten jagen. Uiteindelijk een monopolie positie voor de loonwerker, die de enige is die de apperatuur heeft(omdat dit voor de boer te duur is), en dus een goede prijs kan vragen.  

  • Zents beheer

    Waar kan ik de ledenlijst van CUMELA in zien ?
    Ik zou bij voorkeur geen zaken als transport, mestafzet en loonwerk met CUMELA leden willen doen.

  • kuiken007


    lijkt me een goeie cumela leden weigeren!!!

    dure systemen ontwikkelen er dan over klagen en de boer laten betalen

  • zon

    De inzet van cumela was om de regels strenger te maken zodat alleen gespecialiseerde bedrijven de dure apparatuur kunnen betalen.
    Daarmee hebben ze een machtspositie om een grotere marge te maken op de omzet.

  • evanderpasch1


    matthijs verhagen dit is nieuws wat de boeren die nog lid zijn willen lezen ga zo door. ik denk dat meer van de helft van de regels door organisatie,s zelf zijn opgelegt/verzonnen

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.