AlgemeenNieuws

Unilever aan kop Novib-lijst

Den Haag – Voedselbedrijf Unilever voert de lijst aan van bedrijven die meer werk maken van maatschappelijke en milieuvraagstukken.

De lijst is gemaakt door Oxfam Novib. Unilever heeft op de lijst Nestlé gepasseerd. Oxfam Novib maakt de Behind the Brands ranglijst sinds 2013.

Het Britse ABF, eigenaar van onder meer Twinings, staat opnieuw onderaan, met slechts een totale score van 30 procent. De andere drie achterblijvers zijn Kellogg, Danone en General Mills. Zij zitten nog niet eens op de helft van Unilever’s score van 71 procent. De Franse zuivelreus Danone stond in 2014 nog op een gedeelde zesde plaats, maar valt nu terug naar een met General Mills gedeelde achtste plaats. Danone heeft ook een bedenkelijk record: het bedrijf scoort maar 1 uit 10 punten op het thema steun aan boerinnen en landarbeidsters. Dat is de laagste score op de ranglijst. Zelfs achterblijvers als ABF en General Mills scoren beter op dit onderwerp.

De campagne rangschikt de tien grootste internationale voedsel- en drankenbedrijven op basis van hun beleid op transparantie, vrouwen, landarbeiders, boeren, land, water en klimaatverandering. De top 10 bestaat uit Associated British Foods (ABF), Coca Cola, Danone, General Mills, Kellogg, Mars, Mondelez, Nestlé, PepsiCo en Unilever.

“Behind the Brands gaat nu haar derde jaar in en laat zien dat geen enkel bedrijf te groot is om de eisen van consumenten naast zich neer te leggen. Hetzelfde geldt voor hun leveranciers, landbouwproducenten en handelaren. Ook zij zien nu in dat zij moeten veranderen als zij blijvend willen voldoen aan de eisen van de top 10.” aldus Tom van der Lee, directeur campagnes bij Oxfam Novib.

Beheer
WP Admin