Home

Nieuws 4639 x bekeken 21 reacties

Trekkerkenteken goedkoper en eenvoudiger

Den Haag – De kentekenplicht voor trekkers gaat ongeveer €31,5 miljoen kosten, in plaats van de eerder becijferde €48 miljoen.

Dat schrijft minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu in een brief aan de Tweede Kamer.

De kosten van de invoering van de kentekenplicht bestaan uit het inschrijven en op naam zetten van de trekkers bij de RDW, het kopen en monteren van kentekenplaten en de uren die betrokkenen hiermee bezig zijn. De eerdere schatting op basis van gegevens uit 2010 ging uit van 250.000 bestaande voertuigen, inclusief 50.000 aanhangwagens en jaarlijks 2.500 nieuwe voertuigen en 3.000 overschrijvingen. Dat kwam neer op een totale kostenpost van €48 miljoen, ongeveer €600 per bedrijf.

"Uit recent onderzoek van de RDW blijkt dat het om ruim twee maal zoveel voertuigen gaat: 430.000 bestaande voertuigen en 150.000 aanhangwagens. Indertijd waren de motorvoertuigen met beperkte snelheid en een deel van de aanhangwagens niet meegenomen in de berekening", schrijft Schultz in de Kamerbrief.

Om de kosten te reduceren heeft Schultz besloten dat voor het  bestaande voertuigenpark de inschrijving en de tenaamstelling digitaal kan plaatsvinden. Bestaande voertuigen hoeven bovendien niet gekeurd te worden. Op de oudere voertuigen, die geen kentekenplaatverlichting hebben, hoeft deze niet alsnog te worden aangebracht, moderne kentekenplaten reflecteren voldoende. Tenslotte hoeft er geen kentekenplaat aan de voorzijde van het voertuig, vergelijkbaar met landen als Frankrijk, Polen, Noorwegen en Groot Brittannië. Hiermee komen de totale kosten op circa €31,5 miljoen euro, ongeveer €450 per bedrijf.

De kentekenverplichting voor trekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid (MMBS) gaat gelden voor alle voertuigen waarmee harder gereden kan worden dan 25 kilometer per uur en die op de openbare weg komen. Een verhoging van de maximumsnelheid tot 40 km per uur voor trekkers wil Schultz pas mogelijk maken als het trekkerkenteken is ingevoerd.

Het ministerie wil de kentekenplicht voor trekkers per 1 januari 2017 invoeren.

Laatste reacties

  • boer drenth

    Die kentekenplaten zijn voor de verkeers veiligheid. Ik heb nog nooit zoveel onzin gehoord. Niet aan meewerken.

  • boerrick

    Zijn ze niet ook om over een paar jaar apk in te voeren voor trekkers?????????

  • kruisland

    we moeten met zijn alle onze poot stijf houden, en niet aan mee werken. want als dit lukt komt er weer iets anders bij.

  • casecs

    jaaa en de aanhangers en alles wat achter de trekker hangt moet daar ook een plaat op??? dat gaat ons duizenden euros kosten en net wat je zegt de veiligheid word er niks beter door!!!

  • gjcamps

    Eerst een T rijbewijs en kentekens, daarna 2018 apk en wegenbelasting. En voor de oude trekkers zonder Euro 5/6 motoren ga je 3x zoveel betalen vanwege roet en co2 emissies. Dus voortaan maar 25kmu rijden.

  • trijnie

    Meer dan logisch op de openbare weg een kentekenplaat. Een rijbewijs en apk zou ook moeten.
    Trekkers en zeker met bijkomend materieel zijn gewone verkeersdeelnemers.
    Het aantal verkeersongelukken liegt er niet om.

  • boer drenth

    Trijnie vertel mij eens wat een kentekenplaat toevoegd aan de verkeers veiligheid.

  • jordi 1455

    @trijnie dan is het ook logisch dat fietsers een kentekenplaat moeten hebben.

  • kleine boer

    Trijnie en voetgangers een plaat voor de kop. Er steekt er vaak nog 1 net ff over terwijl dat eigenlijk niet kan of kon.

  • trijnie

    Boer Drenth, nooit door een rood licht gereden of misschien harder dan een trekker mag of misschien een enkeling doorgereden na een aanrijding?
    Ik zeg niet dat u dit doet maar een boer of aannemer is ook maar een gewoon mens.

  • Elevage

    APK heeft vooral de kas gespekt.
    we kunnen makkelijk 31.5 miljoen bezuinigen: gewoon niet invoeren. Als trekkers een plaat moeten hebben als verkeersdeelnemers, dan telt dat voor iedereen: rolstoelen, rollators, paarden, koetsen, moutainbikers, wielrijdersclubjes,

    En ik denk dat de meest simpele oplossing is om de bestuurders die een rijbewijs willen halen in hun theorie een tabje overige verkeersdeelnemers mee te laten nemen.
    Mensen hebben gewoon geen idee wat er allemaal aan het verkeer deelneemt en denkt met 100 km per uur alles te kunnen inhalen, wat de gevolgen zijn voor het ingehaalde verkeer doet er niet zoveel toe.
    Mensen die dwars over een rotonde gaan rijden omdat ze niet mijn paard omver willen rijden, maar wel persé langs willen, die hebben niets aan een nummerbord, daar wordt het niet veiliger van.

  • J@gertje

    Trijnie heeft overal verstand van.
    Nu ook al van trekkers.

  • Demeter Griend

    Het is net zoals met de KKM er komt steeds meer bij.
    Als het kenteken er 1 x op zit, dan is een 2-jaarlijkse APK maar een kleine stap. (Zie o.a Duitsland daar heb je dat ook incl. Wagens, hooibouwwerktuigen e.d.)
    Misschien kan een Duitse collega reageren hoe het daar precies gaat, want dan kunnen we er met Brussel op wachten.

  • trijnie

    Ik zie hier net nog een joekel van een zandbak met trekker langskomen. Zonder achterlichten of stoplampen. Hoeft echt nooit gekeurd te worden.
    Vinden jullie dat normaal?
    Laat maar zitten.

  • boerrick

    #14 Maar de vraag is of een kenteken daar de oplossing voor is.

    En nee ik vind dat niet normaal dat je als bestuurder niet je eigen verantwoording in kan nemen, maar de verantwoording afdwingen via een kenteken gaat denk ik niet werken.
    Net als andere weggebruikers verantwoording moeten nemen in omgang met landbouwvoertuigen (zoiets als geduld en begrip).

  • schoenmakers1

    trijnie, als het niet in orde is, is daar de politie voor, dus alles is al geregeld, dus ja het is heel normaal

  • gjh

    dus volgens trijnie is alles opgelost met een kenteken. Dus weer een dom en belachelijke opmerking van trijnie die er niets van begrijpt.

  • alco1

    Trijnie. volgens mij snap je het item niet.
    Verkeersveiligheid is geborgd door controles dat alles in goede staat moet zijn en een rijbewijs is ook een must.
    Dit item gaat over een kentekenplaat en dat voegt niets toe aan de veiligheid, maar is alleen een geld inkomst.

  • J@gertje

    Trijnie #14
    Ik zie dagelijks schoolgaande kinderen op de fiets in het donker op de fiets zonder deugdelijke verlichting en zonder kentekenplaat.
    Ik zie ook dagelijks automobilisten rijden met kapotte koplampen maar die voeren wel een kentekenplaat.
    Verkeersveiligheid ligt bij de eigen verantwoording van iedere weggebruiker.
    En als de verkeersveiligheid in gevaar wordt gebracht hoort de politie de overtreder daar op aan te spreken.
    En daar heeft het voeren van een kentekenplaat op een trekker niets, maar dan ook niets mee te maken.
    Het heeft alles te maken met het ordinair willen innen van geld t.b.v. de staatskas.

  • LUCTOR

    @trijnie Jouw bevindingen betreffende de zandbak in je # 14 heeft niets met een keuring te maken valt onder de wegen verkeerswet en daar behoort de politie uitvoering aan te geven. Een keuring is een moment opname.
    Maar er zal wel niet veel gecontroleerd worden bij jouw in de beurt want de politie zal ook wel op zijn hoede zijn met de verwachte WOLF oversteek die waarschijnlijk in je voortuin zal plaats vinden.

  • J@gertje

    Als die wolf de lakenvelder koetjes van Trijnie's buurman maar niet verscheurd, want dan moet Trijnie toch weer aan de Argentijnse kilo knallers uit de supermarkt.

Laad alle reacties (17)

Of registreer je om te kunnen reageren.