Home

Nieuws 4910 x bekeken 9 reacties

Schultz: kosten kenteken trekker lager

Den Haag – De lastenverzwaring voor boeren als gevolg van het invoeren van ketekenplicht op trekkers wordt lager dan verwacht. Dat zei minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen tijdens een debat in de Tweede Kamer.

Het ministerie had berekend dat de kentekenplicht boeren en loonwerkers €38 miljoen zou kosten, maar dat wordt naar beneden bijgesteld. Hoeveel goedkoper het wordt, kon Schultz nog niet zeggen. Ze verwacht de Kamer hierover binnen twee weken te kunnen informeren.

Tijdens het debat over verkeersveiligheid uitte VVD-Kamerlid Barbara Visser haar zorgen over het loskoppelen van de kentekenplicht en de verhoging van de toegestane snelheid naar 40 kilometer per uur.
Schultz zegt dat ze in gesprek is met gemeenten en provincies over het toestaan van trekkers die 40 kilometer per uur rijden op 80-kilometerwegen."Over de 50- en 60-kilometerwegen is geen discussie. Daar mogen de trekkers gewoon op en 40 kilometer rijden. Maar gemeenten en provincies maken zelf een afweging tussen economisch belang in de regio en verkeersveiligheid over de toelating van de trekkers op 80-kilometerwegen."

Laatste reacties

  • Dhr Loonen

    Schultz van Haegen zal merken dat niet de maximum snelheid het probleem wordt maar het gegeven dat er ook nog veel zelfrijdende landbouwvoertuigen zijn die hooguit 20 km per uur halen.

  • trijnie

    40 km op een 80 km-weg: levensgevaarlijk.

  • m.en.mh.miedema

    Lekker bij de tijd daar in Den Haag, heb zelf een aantal trekkers die ruim 40 halen en die zijn al tussen de 20 en 30 jaar oud! Er zijn vandaag de dag zat nieuwe modellen die de 50+ gemakkelijk halen. Maak eens een goede bij de tijdse en praktische wetgeving ipv het gebruikelijke klungelwerk. Ben trouwens blij dat ik zelf zelden met een trekker de weg op moet, een hoop automobilisten zijn gewoon een gevaar op de weg, hiermee gelijk aantonende dat een kentekenregistratie niets met verkeersveiligheid te maken heeft.

  • a.van.hoof1

    helemaal eens met Miedema. En Trijnie: Een trekker met aanhanger die 40km rijdt op een ventweg van amper 3 meter breed met fietsers of verplicht bebouwde kom dat is is pas gevaarlijk. Anders kom maar eens kijken op de ventwegen langs de Middenpeelweg. Met kenteken die harder kunnen dan 40 km snel toelaten op 80 km wegen.

  • eszicht

    een 45 km auto op een 80 km weg is ook levensgevaarlijk. een trekker zie je en zon autotje valt eerst haast niet op tot je vlak bij bent en schrikt dat hij niet harder rijd

  • juur

    In Duitsland rijden ze met trekkers met een gang 50-60 km je voorbij.
    Wel met vrachtwagen rijbewijs. Boven 30 km verplicht.

  • henk11

    Als oldtimerliefhebber vervoeren we zelf onze oldtimers (max 25 km/uur)op een lange wagen van 12 mtr plus lengte dissel
    hiervoor een new holland ts 110 a voorzien van complete verlichting met zeilampjes oranje en zwaailampen voorop en achterop
    Je staat alsnog versteld welke capriolen en stommiteiten medeweggebrUikers soms uithalen om te passeren
    Tegen gekken kun je nooit genoeg doen
    Minimaal 40 km is tegenwoordig gewoon nodig .

  • piet 5162

    Nou Juur ga die malooten hier op een idee brengen,daar zal trijnie het wel mee eens zijn.

  • ongedierte

    als je het over automobilisten hebt maak mee dat ze je zo met volle snelheid toeterend inhalen terwijl er tegenliggers aan de andere kant zijn
    dat je door gas los te laten of de berm door te sturen erger kunt voorkomen en als ze voor je zijn ook nog het lef hebben de middelvinger op te steken,

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.