Home

Nieuws 1967 x bekeken 7 reacties

Nederlandse multinationals in top welzijnspiramide

Nijmegen - Nederlandse bedrijven doen vergeleken bij buitenlandse bedrijven veel aan dierenwelzijnsbeleid. Dat blijkt uit de jaarlijkse Business Benchmark on Farm Animal Welfare (BBFAW). Het onderzoek is in 2012 jaar voor het eerst uitgevoerd in opdracht van de welzijnsorganisaties World Animal Protection en Compassion in World Farming (CIWF).

Voor de Business Benchmark zijn zes categorieën gemaakt. Zes is de minst goede, één de beste. In deze beste categorie zitten Marks & Spencers, Waitrose en het Zwitserse Coop. In categorie twee komt het Nederlandse Unilever voor.

FrieslandCampina en Vion Food Group staan in de derde categorie. Daar stonden ze bij de vorige meting ook al, er is dus geen progressie geboekt volgens de welzijnsorganisaties. Ahold daarentegen deed het wel beter dan de vorige keer en staat nu ook in de derde categorie.

In totaal zijn tachtig concerns gescreend op hun dierenwelzijnsbeleid. Hiervan waren 26 retailers, 30 producenten en 24 restaurants zoals Mac Donalds. Deze fastfoodketen doet het in categorie twee opvallend beter dan concurrent Burger King die helemaal onderaan de piramide staat.

Met de jaarlijkse screening willen de twee internationale dierenbeschermingsorganisaties multinationals stimuleren om het welzijn van het dier centraal te stellen en zo hun verantwoordelijkheid binnen de voedselketen te nemen.

Laatste reacties

  • agratax2

    Prachtig te lezen dat de retail het goed doet op gebied van dierenwelzijn. Helaas zijn niet zij het die de kosten moeten maken om deze diervriendeljke producten in hun schappen te krijgen. Wat heb aan deze ranking als de producent van deze goederen op sterven na dood is en de concurentie dezelfde goederen (zonder certificaat) levert tegen en veel lagere prijs. De koper bepaalt hoe diervriendelijk een Land is niet een multinational. Multinationals laten de extra kosten bij de boer.

  • agratax2

    Prachtig te lezen dat de retail het goed doet op gebied van dierenwelzijn. Helaas zijn niet zij het die de kosten moeten maken om deze diervriendeljke producten in hun schappen te krijgen. Wat heb aan deze ranking als de producent van deze goederen op sterven na dood is en de concurentie dezelfde goederen (zonder certificaat) levert tegen en veel lagere prijs. De koper bepaalt hoe diervriendelijk een Land is niet een multinational. Multinationals laten de extra kosten bij de boer.

  • alco1

    Laat toch ook zien dat ze in Nederland niet moeten zeuren.
    Pak die handschoen op en torpedeer PvdD en Wakker Dier.

  • Ferm

    @alco1, gaat niet lukken. De politiek heeft alleen maar belang bij partijen zoals WD en PvdD. De politiek zegt te luisteren naar de burger, maar in wezen luisterd ze alleen naar enkele schreeuwers, want de consument laat nog steeds niet zien dat ze meer wil betalen voor de extra productie-eisen. De periferie en de multinationals varen er wel bij, zij worden door de politiek op hun wenken bedient, onder het mom van de burger/consument wil dit. Zoals @agratax ook al aangeeft, ALLEEN de producent betaald deze dierwelzijnseisen. Op deze manier is het enkel goedkope reclame voor deze multinationals. Op den duur de doodsteek voor de primaire producent. Maakt de multinational niets uit, die haalt zijn grondstof zo weer ergens anders. Hij brengt zijn belasting ook niet naar ons, maar dat geeft de politiek niets, zij willen enkel maar verzekerd zijn van een leuk baantje bij de multinationals na afloop van hun politieke periode.
    De enigen die verschil kunnen maken zijn de consumenten, als die niet willen betalen, moet je geen extra eisen willen en hebben.

  • Mozes

    De lijst wekt irritatie. Unilever en de retail hebben geen eigen voedselproductie maar stellen alleen eisen aan anderen. Eisen die voor boeren moeilijk uitvoerbaar zijn en nauwelijks betaald worden. Unilever en de retail die zich een pluim op de hoed laten zetten dankzij het ploeteren van de boer.

  • stoksholsteins

    Inderdaad, agratax2 en Paysanna, mooi weer spelen over de rug van
    producenten. Hierin doet onze regering ook mee, hoog opgeven in het buitenland over het voorop lopen met onze agrarische sector en ondertussen de strop met regelgeving steeds strakker aantrekken.

  • A1967

    Zulke lijstjes moet je absoluut niet serieus nemen, ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat dit soort propaganda in Boerderij gepubliceerd wordt. Dit dient alleen voor zeker stellen van donaties voor betreffende organisaties

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.