AlgemeenNieuws

Nederlandse multinationals in top welzijnspiramide

Nijmegen – Nederlandse bedrijven doen vergeleken bij buitenlandse bedrijven veel aan dierenwelzijnsbeleid. Dat blijkt uit de jaarlijkse Business Benchmark on Farm Animal Welfare (BBFAW). Het onderzoek is in 2012 jaar voor het eerst uitgevoerd in opdracht van de welzijnsorganisaties World Animal Protection en Compassion in World Farming (CIWF).

Voor de Business Benchmark zijn zes categorieën gemaakt. Zes is de minst goede, één de beste. In deze beste categorie zitten Marks & Spencers, Waitrose en het Zwitserse Coop. In categorie twee komt het Nederlandse Unilever voor.

FrieslandCampina en Vion Food Group staan in de derde categorie. Daar stonden ze bij de vorige meting ook al, er is dus geen progressie geboekt volgens de welzijnsorganisaties. Ahold daarentegen deed het wel beter dan de vorige keer en staat nu ook in de derde categorie.

In totaal zijn tachtig concerns gescreend op hun dierenwelzijnsbeleid. Hiervan waren 26 retailers, 30 producenten en 24 restaurants zoals Mac Donalds. Deze fastfoodketen doet het in categorie twee opvallend beter dan concurrent Burger King die helemaal onderaan de piramide staat.

Met de jaarlijkse screening willen de twee internationale dierenbeschermingsorganisaties multinationals stimuleren om het welzijn van het dier centraal te stellen en zo hun verantwoordelijkheid binnen de voedselketen te nemen.

Beheer
WP Admin