Home

Nieuws 437 x bekeken

Acties drukken winstmarges Ahold

Amsterdam - Ahold heeft zijn omzet vorig kwartaal weten te verhogen. De acties die nodig waren om klanten te trekken zetten de winstmarges echter verder onder druk, bleek donderdag uit de jaarcijfers van het supermarktconcern.

Mede door het toenemende aantal promoties in Nederland en de Verenigde Staten zakte de operationele winstmarge van Ahold vorig kwartaal naar 3,7 procent, tegen 4,3 procent een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat nam met bijna 6 procent af tot €302 miljoen. De nettowinst steeg wel 2 procent, naar €219 miljoen. Ahold meldde vorige maand al een omzetgroei van 8 procent, tot €8,1 miljard, in het vierde kwartaal.

In de VS, waar Ahold het grootste deel van zijn omzet haalt, worden winkels in versneld tempo aangepast in een poging meer klanten te trekken. Gestegen grondstofprijzen worden daarbij door Ahold deels voor eigen rekening genomen. In Nederland wist marktleider Albert Heijn met een flink promotieprogramma en de opening van nieuwe winkels zijn marktaandeel op peil te houden.

Topman Dick Boer gaf aan dat Ahold blijft inzetten op groei, ook als dat ten koste gaat van de marges. ,,We moeten groeien. Dat kost wel wat, maar we zagen dat onze acties meer mensen naar de winkel lokken. Daar begint het allemaal mee. Hopelijk kan het economisch herstel daarbij ook een bijdrage leveren.''

In heel 2014 steeg de omzet van Ahold met 0,5 procent naar €32,8 miljard. De marge zakte vorig jaar van 4,2 naar 3,9 procent. Het bedrijfsresultaat daalde met 8 procent naar €1,3 miljard.

Ahold boekte vorig jaar een nettowinst van €594 miljoen. Dat was veel minder dan de plus van €2,5 miljard die in 2013 werd gerealiseerd. Die grote winst was echter grotendeels te danken aan eenmalige opbrengsten uit de verkoop van bedrijfsonderdelen.

In de markt is concurrent Jumbo de laatste jaren bezig met een flinke opmars. Ook de Duitse discountformule Lidl timmerde stevig aan de weg en wist zelfs meerdere jaren achter elkaar op het gebied van versproducten als best beoordeeld te krijgen. Albert Heijn is online wel leidend.

ANP/Martijn ter Horst

Of registreer je om te kunnen reageren.