Home

Nieuws 13844 x bekeken 10 reacties

Extra mestregels kunnen duur uitpakken

Tot duizenden euro's extra kosten per week voor grote ondernemers: dat zijn de gevolgen van strengere regels voor mesttransport, blijkt uit gegevens die staatssecretaris Martijn van Dam op verzoek van de Tweede Kamer op een rij heeft gezet.

In oktober dit jaar kondigde toenmalig staatssecretaris Sharon Dijksma aan dat zij de regels voor transport van en handel in meststoffen ging aanscherpen om fraude tegen te gaan. Een van de maatregelen is een meldingsplicht voor transporteurs die mest vervoeren met extreem hoge of lage gehalten. Die plicht - die voor een jaar kan worden opgelegd - kost de ondernemer €10 per vracht. Bij grote ondernemers kan dat oplopen tot duizenden euro's per week. Daar komt nog bij dat de meldingsplicht tot gevolg heeft dat een ondernemer zijn materiaal minder flexibel kan inzetten.

Meerdere extra kostenposten voor bedrijfsleven

Er zijn ook op andere punten extra kosten voor het bedrijfsleven, onder andere als een bedrijf mestintermediair wil worden. Als gevolg van aangescherpte regels wordt het strafrechtelijk verleden van een ondernemer onder de loep genomen (Bbibob-toets). Die toets kost ongeveer €300 per ondernemer. Het gaat jaarlijks om gemiddeld 20 intermediairs.

De registratie van mestopslag en de elektronische melding van de overdracht kost ondernemers ook een aantal tientallen euro's per jaar extra.

Investeren voor gps-apparatuur mesttransporten

Daarbij komen de eenmalige investeringen in AGR-/gps-apparatuur op transportmiddelen. Een groot deel van die investeringen is al gedaan, maar een deel van het materieel moet daarvan nog worden voorzien. Aanschaf en installatie: €3.500 per apparaat.

Staatssecretaris Van Dam zegt dat de overheid vorig jaar €27 miljoen heeft uitgetrokken voor toezicht op de naleving van de mestregels. Hij zegt dat de maatregelen voor de verbetering van  de naleving van de mestregels onvermijdelijk zijn. De kosten daarvan zijn proportioneel, vindt hij, 'gezien de omvang van de fraude en de risico's van de gevolgen van fraude voor de waterkwaliteit'.

Laatste reacties

  • kuiken007

    dank u cumela!!!!!

  • Farmer4life2

    Ach wat zitten die intermediairs te zeuren. Uiteindelijk betaald de klant het toch wel.

  • Mfb

    Dat krijg je van het gesjoemel....

  • ...............

    En maar nieuwe vrachtwagens blijven rijden. Weer een bewijs dat er aan de boeren meer verdiend wordt dan door het boeren zelf.

  • vandenbrand

    maakt toch niet uit, de boer maar leegzuigen. als we zo doorgaan kunnen we over 20-30 jaar het over vroeger hebben. toen er nog boeren waren. zoals nu de textiel en de schoenindustrie verdwenen zijn

  • Snel

    zo krijgen ze de veehouderij wel `t land uit, VVD is onherkenbaar in dit kabinet, wat en stelletje sufkoppen, ze plegen bovendien kiezersbedrog door de boeren eerst een worst voor te houden die ze nu niet willen delen. Lodders zal wel reageren maar dat is puur toneel naar de buitenwereld.

  • Gijs Gans

    ER wordt jaarlijks meer als 20 miljoen aan ganzen schade uitgegeven door de overheid elk jaar weer en dat vinden ze normaal . dat is buiten proportioneel

  • agriholland

    De landbouw, als het nu gaat over luchtwassers of transporten komen eenzijdig aan de monitor en de auto's zowel diesel als benzine waarbij volop gefraudeerd is met uitstoot van co2 en fijnstof hebben al nu al software aan boord om de handel en wandel uit te lezen worden met rust gelaten.

  • info104

    Hoe is het mogelijk dat er hoge gehalten aan P in afgevoerde mest zit die bij een gescheiden koemest ,dikke fractie, zit , als normaal er 8kg P per ton in zit kun je er geen 50kg P per ton in hebben dan heeft de boer gewoon liggen kloten. De intermediaire heeft er geen belang bij, het kost hem zelfs geld want hij had anders zelfs 6 transporten voor die boer kunnen verzorgen . Boertje snijd hierbij in eigen vlees want hij gaat meer betalen voor zijn afvoer ,de kosten worden gewoon doorberekend. Het is alleen weer jammer dat de knoeier de eerlijke boer weer meetrekt in de hoge afvoerkosten. Er is maar één oplossing dat de intermediaire niet meer gaat laden bij de knoeiers, dan is het snel over met dit soort praktijken.

  • vinnetrad

    het is nog altijd zo geweest,"soort zoekt soort"
    Als je goedkoop wilt afvoeren vind je altijd wel een vervoerder
    die met je meedenkt en mee knoeit,maar goedkoop is altijd duurkoop.
    Er zijn genoeg van die knoeiers, die het voor een ander verpesten.

Laad alle reacties (6)

Of registreer je om te kunnen reageren.