Home

Nieuws 1140 x bekeken

Syngenta en DSM zetten samen in op biologische gewasbescherming

Syngenta en het Nederlandse DSM gaan samen biologische gewasbeschermingsmiddelen onderzoeken, ontwikkelen en vermarkten.

Het wordt steeds moeilijker en duurder om ervoor te zorgen dat traditionele, chemische gewasbeschermingsmiddelen worden toegelaten in de EU. Uitbreiding van de portefeuille biologische middelen moet Syngenta helpen.

10% van middelenmarkt

De samenwerking moet de zoektocht naar nieuwe biologische middelen versnellen. De bedrijven geloven dat het gebruik van biologische gewasbescherming de komende 10 jaar met dubbele cijfers zal groeien en dat in 2030 de markt voor 10% uit 'biologicals' bestaat. De markt zal dan volgens cijfers van Markets & Markets circa €6,5 miljard waard zijn.

Verschillende kwaliteiten

Het Zwitserse Syngenta brengt als zaadveredelaar en middelenproducent gespecialiseerde knowhow mee en een wereldwijd verkoopapparaat. DSM, een vrij breed georiënteerd biotechnologiebedrijf, draagt kennis van microben zoals eencellige algen, schimmels en bacteriën bij. DSM heeft ook meer kennis in huis van het opvoeren van de productie van microben tot commerciële schaal dan Syngenta.

Steeds meer kritiek op klassieke middelen

Binnen de maatschappij is steeds meer kritiek op klassieke middelen en met name op glyfosaat-gebaseerde herbiciden, zoals het bekende Roundup, waarvoor nu een gedeeltelijk verbod geldt. Rob van Leen is hoofd innovatie van DSM, een Limburgs bedrijf: "Onze maatschappij vraagt duurzame oplossingen van ons om voedselveiligheid en veilige voeding te bieden."

Dunne marges

De middelenbusiness heeft last van dunne marges. De prijzen van veel producten zijn laag en als boereninkomens onder druk staan, ontstaat prijsdruk bij toeleveranciers. Daar komt bij dat het lastiger is geworden nieuwe pesticiden te registreren, door nieuwe regelgeving binnen de EU. Oude patenten vervallen sneller dan er nieuwe patenten worden geregistreerd.

Harde prijsconcurrentie uit China en Polen

Een steeds groter deel van de markt is niet gepatenteerd, met als gevolg dat innovatieve spelers als Syngenta, Bayer en BASF geconfronteerd worden met harde prijsconcurrentie uit onder meer China en Polen. De markt richt zich daarom toenemend op 'biologicals', zoals mijten, bijen en wespen. Ook richt de markt zich op zaadcoatings die zijn opgebouwd uit natuurlijke ingrediënten.

Of registreer je om te kunnen reageren.