Home

Nieuws 6601 x bekeken 3 reacties

Boer betaalt komende jaren meer voor diesel

Agrariërs gaan de komende jaren meer betalen voor hun diesel. Op de mondiale oliemarkt blijft zeker tot 2020 een overaanbod bestaan, maar de prijs van een vat olie (159 liter) loopt wel op richting $80.

Dat stelt het Internationaal Energie Agentschap (IEA) in de World Energy Outlook.

Trekker en biobrandstof

De olieprijs raakt boeren via het gebruik van diesel in trekkers en combines in de portemonnee, maar er is ook een indirect effect: biobrandstoffen. Zo'n derde van de Amerikaanse maisoogst en een groot deel van de Duitse koolzaadoogst eindigt in de verbrandingsmotor. Hoe duurder olie is, des te interessanter is bijmenging en dus gaan prijzen voor mais en koolzaad omhoog.

Overaanbod blijft

De oliemarkt stortte vanaf ongeveer september 2014 in. Dat komt deels door economische teruggang in China, Rusland en Brazilië. De prijs daalde van meer dan $100 per vat naar minder dan $48 nu. De vraag naar olie zal tot 2020 minder dan 1 procent per jaar stijgen. Daarmee is de stijging onvoldoende om het overaanbod weg te werken.

Het IEA rekent in een meest waarschijnlijk scenario toch op een sprong terug van de prijzen richting $80 die met een kleine vertraging ook zal leiden tot hogere benzine- en dieselprijzen. Dat komt deels door een sterke terugloop van de olieproductie in de VS. In een minder waarschijnlijk scenario gaan we toe naar een langdurige periode met prijzen tussen $50 en $60 per vat.

Bekijk de koers van olie op Boerderij Op Maat

Subsidies van fossiel naar hernieuwbaar

Het IEA vindt dat landen subsidies moeten verschuiven van fossiele naar hernieuwbare energie, zoals biodiesel, zonne-energie en windenergie. In 2014 is volgens het instituut $490 miljard aan subsidies voor 'gewone' brandstoffen verstrekt. Maar, aldus het IEA, als sinds 2009 geen beleidshervormingen waren doorgevoerd was $610 miljard verstrekt.

Steeds meer duurzame energie

Het IEA is ook hoopvol over het feit dat in 2014 de helft van alle energiecentrales duurzame energie opwekt. "Een duidelijk signaal dat een energietransitie onderweg is", concludeert het IEA. Na kolen is groene energie nu de tweede belangrijkste leverancier van elektriciteit. In de vroege jaren 2013's zullen groene grondstoffen de kolen als brandstof inhalen.

De snelle opkomst van hernieuwbare brandstoffen zal leiden tot een forse vermindering van de uitstoot van broeikasgassen.

Laatste reacties

  • ed12345

    Heer Bron de reden van de lage olie prijzen is denk ik toch vooral ,De russen zo arm mogelijk houden zodat een terug inname van de oostblok landen het Putin zo ,moeilijk mogelijk maakt .In een wereld politiek van zo weinig mogelijk fosiele brandstoffen gebruiken i.v.m. globale verwarming passen lage olie prijzen niet .De OPEC heeft altijd gewoon de kraan dichter gedraaid om de prijzen op te drijven .Canada heeft zijn olie productie in het westen op een laag pitje gezet voor deze prijzen draaien ze verlies
    dit treft het land de economie heel hard.Dit overaanbod is een vrijwillige keuze

  • aardappelboer

    vreemd, een vat olie is zeker met meer dan de helft gehalveerd ten opzichte van een paar jaar geleden, echter voor ons is het maar iets gezakt, hoe kan het dan dat de prijzen erg zouden oplopen als een vat olie weer wat duurder wordt. Volgens mij is hier ook de verhouding zoek van olie naar eindverbruiker, net als in onze sector.

  • pinkeltje

    Dat de wereld één grote kleuterklas is wordt wel steeds duidelijker. Energiedeskundigen struikelden over elkaar om ons te waarschuwen hoe de olieprijs helemaal de pan uit zou rijzen en wisten ook al in welk jaar de olie op zou zijn. Nu hebben we het over de economische teruggang in China (de economie groeit nog maar 7 procent, wat een teruggang!) en schrijven we dat de komende vijf jaar de vraag maar olie maar 1 procent per jaar zal toenemen. En dat is dan te weinig om het overaanbod weg te werken. Dacht toch dat het de bedoeling was dat we minder olie zouden gaan gebruiken? Dat de olieprijs politiek wordt bepaald en niet door de reële economie dat is al langer duidelijk. Maar wat moet je hier als plichtsgetrouwe wereldburger met veel verantwoordelijkheidsbesef allemaal mee?

Of registreer je om te kunnen reageren.