AlgemeenNieuws

€2 miljard omzet voor duurzaam product

Producten met een duurzaamheidskeurmerk in de supermarkt worden ook in 2015 vaker verkocht. De totale omzet van deze producten groeit in 2015 door met 8% naar ruim €2 miljard; goed voor 8,2% omzetaandeel in de gemeten productgroepen.

De hoogste omzetaandelen voor keurmerken worden behaald in de productgroep vis (39%) en eieren (35%). “Hiermee is verduurzaming definitief de niche voorbij in de supermarkt”, meldt een consortium van brancheorganisaties en keurmerkhouders uit de voedingsindustrie en detailhandel. Dit blijkt uit recente cijfers tot en met week 36 van onderzoeksbureau IRI, dat in opdracht van het consortium de omzetontwikkeling van producten met een keurmerk en duurzaamheidsclaim heeft onderzocht.

Omzetgroei

De absolute omzet in producten met een keurmerk groeit met 8% sneller dan de totale supermarktomzet, geschat op 2,5% groei. Gemeten in omzet neemt de categorie biologisch het grootste deel voor haar rekening, gevolgd door Beter Leven keurmerk en UTZ (voor koffie, thee en cacao).

Van alle productgroepen heeft de categorie houdbaar zoals koffie, thee, chocola en rijst de grootste omzet in duurzamere producten, gevolgd door vlees. Vlees was in 2014 goed voor €339 miljoen omzet, maar de omzetgroei in duurzamere keurmerken voor vers vlees is licht dalend. Vleeswaren vertonen daarentegen een flinke groei met 30%.

Zuivel was in 2014 goed voor een omzet van €153 miljoen en plust in 2015 met 4%. Aardappelen, groente en fruit groeit ook met ruim 4% en was in 2014 goed voor €215 miljoen omzet.

Van alle keurmerken vertoont biologisch als grootste groep een omzetgroei van 15%. Beter Leven keurmerk, het belangrijkste keurmerk in vlees, groeit in 2015 totaal met 6,3%. Binnen de productgroep vis is MSC het belangrijkste keurmerk en groeit het met 3,9%.

Monitor beperkt

De omzetcijfers zijn gebaseerd op de database van marktonderzoeksbureau IRI met daarin omzetgegevens van alle supermarkten, behalve LIDL en Aldi. Gekozen is om de monitor te beperken tot de inventarisatie van de voor de consument zichtbare, onafhankelijke keurmerken. Andere duurzamere initiatieven zijn buiten beschouwing gelaten.

Beheer
WP Admin