AlgemeenNieuws

Mestverwerkers furieus over voorstel Dijksma

Doetinchem – Mestverwerkers zijn furieus over de aanpak van mestfraude door Staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken.

De boosheid richt zich in de eerste plaats op de aanpak voor vaste bewerkte mest. Volgens een aantal grote verwerkers en exporteurs van vaste mestproducten kloppen meerdere feiten die Dijksma deze week noemde in een brief aan de Tweede Kamer niet.

AGR-GPS-apparatuur

Wat de verwerkers vooral steekt is dat Dijksma export van vaste bewerkte mest ook wil verplichten om gebruik te maken van zogenoemde AGR-GPS-apparatuur om vrachten te volgen. Bovendien wordt volgens de verwerkers gesuggereerd dat de huidige transporten pas na 30 dagen gecontroleerd kunnen worden. Maar alle vrachten moeten uiterlijk 12 uur voor het transport gemeld worden volgens de verwerkers.

Argumenten Dijksma kloppen niet

Volgens John Hendriks van mestverwerker Agro Limburg kloppen de argumenten van Dijksma niet. In de eerste plaats heeft hij grote vraagtekens bij het aantal van 7.000 vrachten die Dijksma noemt in haar brief. Hij spreekt namens meerdere verwerkers in Limburg en Noord-Brabant en weet zelf al twee verwerkers te noemen die meer dan 4.000 vrachten vaste bewerkte mest exporteren.

Vrij verhandelbaar in de EU

Op zijn eigen bedrijven gaat het om circa 1.900 vrachten van circa 30 ton. “De producten die wij maken zijn vrij verhandelbaar in de EU”, aldus Hendriks, “Zelf transporteren wij vrachten vooral naar Duitsland en Frankrijk, veelal naar vaste afnemers.”

Prijs €5 tot €10 per ton hoger

Transporten gebeuren nu vaak op basis van retourvracht, ook door buitenlandse transporteurs. Als het allemaal door Nederlandse vervoerders zou moeten met AGR-GPS-apparatuur dan wordt de prijs al gauw €5 tot €10 per ton hoger. Hendriks wijst erop dat alle vrachten die ze vervoeren uiterlijk 12 uur voor vertrek gemeld moeten worden.

[([002_rb-image-2704293.jpeg]:inzetgroot)]

Foto: Matthijs Verhagen

Afnemers willen zekerheid over de gehaltes

Volgens hem is de fraudedruk bij de vaste bewerkte mest ook veel minder groot. “Onze afnemers willen juist zekerheid over de gehaltes vanwege de bemestingswaarde waar ze ook voor betalen. Als die waardes niet kloppen gooien we onze eigen glazen in”, aldus Hendriks.

Nekslag voor sector

Volgens Jan Scherf, directeur van Mestverwerking Friesland, is de voorgenomen afschaffing van de uitzondering voor export van vaste bewerkte mest een regelrechte bedreiging voor zijn bedrijf en voor mestverwerking in Nederland. Hij heeft al een brandbrief naar het ministerie gestuurd en zet eveneens grote vraagtekens bij de gehanteerde aantallen en argumenten in de brief van Dijksma.

Alle transporten nu al vooraf melden via RVO.nl

Op zijn bedrijf gaat het alleen al om circa 4.000 vrachten per jaar en dat neemt alleen maar toe nu er meer mest verwerkt moet worden. Circa 70 procent van zijn vrachten gebeurt door buitenlandse transporteurs die de vaste mest meenemen als retourvracht. Scherf wijst ook op de plicht om alle transporten nu al vooraf te melden via RVO.nl: “Alles is te herleiden”, volgens Scherf, “Vanaf de tracing bij het wegrijden tot en met de facturen die de afnemer moet betalen.”

Nekslag voor de sector

Hij wijst er ook op dat akkerbouwers in Duitsland binnen een week hun aangeleverde mest moeten uitrijden en dat er dan in korte tijd meerdere vrachten naartoe moeten. Met eigen Nederlandse vrachtwagens is dat simpelweg niet rond te zetten volgens Scherf. Hij ziet de voorgenomen maatregelen als de nekslag voor de sector, terwijl groei juist nodig is om te kunnen voldoen aan de toenemende vraag naar mestverwerking. Hij wil zo snel mogelijk om de tafel met vertegenwoordigers van het ministerie.

Beheer
WP Admin