Home

Nieuws 1555 x bekeken 4 reacties

LTO: meer geld NVWA blijft nodig

Den Haag – LTO Nederland staat positief tegenover de voorgestelde hervorming van het keuring- en toezichtbeleid voor de vleessector en later ook de zuivel en eiersector.

Meer geld, om precies te zijn circa €50 miljoen per jaar, blijft volgens voorzitter Albert Jan Maat hard nodig. 'Voedselschandalen kunnen de export ondermijnen.'

NVWA op de schop

Eerder maakten minister Edith Schippers (Volksgezondheid) en staatssecretaris Sharon Dijksma (Economische Zaken) een nieuw Toezichtkader voor voedselwaakhond NVWA bekend. De NVWA gaat volgens het duo scherpere keuzes maken, het toezicht en de keuring worden uit elkaar gehaald en komen wat de dierlijke sectoren betreft terug in handen van de overheid.

Maat vindt het logisch dat de keurings- en toezichttaken weer steviger bij de overheid terecht komen. 'Na het rapport-Joustra restte het kabinet geen keuze: er moest wat veranderen. De Onderzoeksraad voor de Veiligheid concludeerde in het rapport dat fraude en hygiënische tekortkomingen in de vleesketen risico's voor de voedselveiligheid opleveren.'

Meer geld nodig

Maat gelooft niet dat de NVWA het toezicht zonder extra geld kan verbeteren. 'Je kunt meer gericht risico's aanpakken, maar als je meer inzet op het één gaat het toch ten koste van het ander. Daardoor kunnen weer nieuwe risico's ontstaan. We moeten voorkomen dat door verkeerde zuinigheid een groot probleem ontstaat, zoals bij de oprichting van de nationale politie. Uiteindelijk kost het dan meer om de zaak weer op de rails te krijgen."

De overheid zou het budget op kunnen schroeven door de keuringskosten voor boeren te verhogen, maar dat is volgens Maat niet eerlijk.

'In Nederland dragen ondernemers een deel van de keuringskosten. In omringende landen is dat niet of in mindere mate zo. Daarmee zet het systeem ons nu al op een achterstand en dat verschil moeten we niet groter maken.'

Plantaardige sectoren

Maat vindt dat de keuringssystematiek voor plantaardige producten in de kern onaangetast moet blijven. Je moet volgens hem niet iets dat niet kapot is proberen te repareren. 'Ik zie in het buitenland veel vertrouwen in het systeem en denk dat we dus niet hoeven morrelen aan de filosofie dat toezicht en keuring deels bij de sector zelf liggen.'

Laatste reacties

  • zon

    Ben benieuwd hoe de achterban van de LTO over deze stellingname denkt.

  • fietskip

    in Europa moeten gelijke kosten voor keuring zijn anders is het geen Europa. dat moet de overheid dan ook maar klaar krijgen.

  • HJ O R

    Welke achterban?

  • putten

    keuringskosten bij de consument neerleggen, dat is pas eerlijk.

Of registreer je om te kunnen reageren.