Home

Nieuws 817 x bekeken 1 reactie

Coca-Cola niet langer geïnteresseerd in Chobani

Columbus – Coca-Cola heeft niet langer plannen om een aandeel in zuivelbedrijf Chobani te verwerven. De yoghurtproducent zou niet goed in het portfolio van Coca-Cola passen.

Dat meldt nieuwszender CNBC. Eerder kwamen geruchten naar buiten dat zowel frisdrankproducent Coca-Cola als PepsiCo een deel van de aandelen in Chobani wilden verwerven. Ook de producent van plantaardige voeding, WhiteWave Foods Company (onder meer bekend van het merk Alpro), wordt door Reuters genoemd als potentiële overnamekandidaat.

Griekse yoghurt

Chobani maakt sinds 2005 furore in de Verenigde Staten met haar Griekse yoghurt en groeide in rap tempo uit tot marktleider. De yoghurtproducent is op zoek naar een partij die een minderheidsaandeel, tussen de 10 en 20 procent, in de zuivelonderneming wil verwerven. De onderneming zou op zoek zijn naar een investeerder voor uitbreiding van haar activiteiten. De waarde van de onderneming, inclusief schulden, wordt inmiddels geschat op meer dan €2,6 miljard.

Beperkt groeimogelijkheden

Frisdrankbedrijven zoeken al lange tijd alternatieven vanwege beperkt groeimogelijkheden voor frisdrank op de Amerikaanse markt. Ze zien onder meer toekomst in gezonde zuivelalternatieven. Zo is PepsiCo sinds 2012, middels een joint venture met de Duitse zuivelonderneming Müller, actief op de Amerikaanse zuivelmarkt met de verkoop van yoghurt. Coca-Cola is eigenaar van het Amerikaanse melkmerk Fairlife en werkt daarbij samen met zuivelcoöperatie Select Milk Producers.

Eén reactie

  • geen boer

    Die frisdrankbedrijven zijn in feite één grote marketingafdeling, met ergens in de kelder de productie en distributie. Hun verdienmodel is dermate risicoloos dat het bijna schokkend is.
    Een versproduct met aan de basis melk waarmee voortdurend iets is, is véél moeilijker succesvol aan de man brengen. Ze willen wel in omzet groeien (bonussen!), maar het ontbreekt aan kennis en ballen.

Of registreer je om te kunnen reageren.