Home

Nieuws 1227 x bekeken 1 reactielaatste update:29 okt 2015

Biologische voeding weer populairder

Wageningen - Consumenten gaven vorig jaar opnieuw meer geld uit aan duurzaam voedsel. Vooral duurzame eieren, aardappelen, groente en fruit zijn populair.

Dat blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel van LEI Wageningen UR.

Sinds vijf jaar geeft de consument steeds meer geld uit aan duurzaam voedsel. Zo ook in 2014. Vorig jaar gaf de consument 18% meer uit duurzaam voedsel dan het jaar daarvoor. Het marktaandeel duurzaam voedsel steeg met 1% ten opzichte van 2013 en bedraagt nu 7%.

Vlees en vleeswaren grootste aandeel

Van de versproducten heeft vlees en vleeswaren met 16% het grootste aandeel per productgroep in de totale bestedingen aan duurzaam voedsel gemeten in de afzetkanalen. Zuivel heeft een marktaandeel van 14%, aardappelen, groente en fruit (AGF) heeft een aandeel van 11% en eieren 6%.

Duurzame AGF en eieren populairst

AGF en eieren zijn het populairst. De omzet van duurzame AGF-producten steeg in 2014 naar € 224 miljoen. In 2013 was dat nog € 219 miljoen. De omzet van eieren was in 2014 €70 miljoen, in 2013 was dat nog €51 miljoen.

Duurzame zuivel heeft een omzet van €180 miljoen, €3 miljoen meer dan 2013. De omzet van vlees en vleeswaren nam echter iets af met €7 miljoen naar €357 miljoen in 2014.

Grootste omzet keurmerk Biologisch

Het keurmerk Biologisch heeft de grootste omzet in 2014, €957 miljoen. Boerderijwinkels en internetverkopen zijn niet meegenomen. De onderzoekers schatten daarom in dat in totaal in Nederland in 2014 circa €1,13 miljard werd besteed aan biologische voedselproducten. Het keurmerk UTZ-Certified groeide het hardst.

Eén reactie

  • veldzicht

    Zo indrukwekkend is het allemaal nog niet.

Of registreer je om te kunnen reageren.