Home

Nieuws 4102 x bekeken 13 reacties

'We hebben een sterk Vion nodig als sector'

Vice voorzitter Eric Douma van LTO-varkenshouderij hoopt dat er snel weer rust komt bij Vion. Dat zegt hij in een reactie op het vertrek van topman Michiel Herkemij. "Ik maak uit de berichten op dat er sprake is van een bewuste keuze en dat alles erop gericht is om een sterk bedrijf op te bouwen. Dat hebben we ook nodig als sector."

Voorzitter Ingrid Jansen van de NVV wil geen inhoudelijk commentaar geven op de ontwikkelingen. "Het is een bedrijfsaangelegenheid waar wij verder geen mening over hebben."

Ook enig Vion-aandeelhouder, ZLTO wil niet reageren op het vertrek van de topman.

Varkenshouder Dick van der Vegt in Dalfsen, beoogd voorzitter van de leveranciersvereniging Good Farming Star waarin producenten voor dit Vion-concept zich binnenkort verenigen, noemt het vertrek van Herkemij 'jammer en een slecht signaal'. Van der Vegt benadrukt dat het wél Herkemij was die voor een strategie koos om de concepten uit te bouwen. In dat kader werd ook de leveranciersvereniging opgezet.

Laatste reacties

  • John*

    Leveranciervereniging: richt je eigen coop op. verkoop je varkens aan slachterij koop alleen de onderdelen terug die je moet leveren aan ster leveranciers. zet daar de kostprijs plus marge op.

  • brabantsduitserke

    ik snap eigenlijk niet goed dat Ingrid geen mening heeft of wil zeggen.
    een producenten organisatie moet hiet toch wat van zeggen.

  • arib

    Dat Ingrid, om de schijn van belangen verstrengeling of inmenging te voorkomen, niet openbaar maakt is begrijpelijk. Natuurlijk heeft zij inzicht en een mening. Ik ben het overigens eens met de oproep van John*.

  • arib

    Ik begrijp de reactie van Ingrid. Om de schijn van belangenverstrengeling en subjectiviteit te voorkomen, haar inzicht en mening niet naar buiten brengt is verstandig. Natuurlijk houdt zij haar gedachten binnen boord / binnen het bestuur. Ik ben het overigens een met John*s bericht van 17:15.

  • Giels

    Beste John*,

    Jij denkt echt de vleeshandel ontmaskerd te hebben volgens mij. Er is maar een regel die op gaat en dat is de vierkantsverwaarding en dus niet winkeltjes spelen van waaruit je de behoefte voorziet op dat moment. Vleeshandelaren zijn echt niet gek.

  • Ad7

    Een eigen coöperatie zoals hierboven door John* geschetst word gaat niet werken, want als je je varken verkoopt aan de slachterij gaat die echt geen onderdelen terug verkopen want dan zullen ze liever rechtstreeks aan de retail verkopen en zelf de marge pakken. Beter zou dan zijn om je landelijk je eigen slagerijen te beginnen en niet meer aan de retail leveren want dat is de enige manier om je eigen marge te bepalen.Maar ja wie gaat dat regelen en wie gaat dat betalen......, niemand dus! Net zo min zal er een gewone coöperatie ontstaan, want boeren zijn tegenwoordig grotendeels free riders, en als er ergens een ietsje pietsje meer te halen valt zijn alle kikkers weer uit de kruiwagen vertrokken!

  • Giels

    Dank je Ad7, haal die illusies inderdaad maar uit het hoofd. Vraag en aanbod gestuurde markt zal het idee van John* niet laten slagen.

  • drevanhelmond1

    Herkemij kreeg een jaar om de boel op de rails te krijgen !
    Het is niet gelukt.
    Jammer

  • John*

    @AD7

    Wie vraagt er om beter leven varkens?
    Wie produceert er beter leven varkens?
    Wie kan het beste voor vierkantsverwaarding zorgen?
    Wie heeft het meeste belang bij een goeie opbrengst om de meerkosten te dekken?
    Wie moet de regie nemen?
    Hoe kan je dat het beste doen en toch de kosten in de hand houden?

    De verkoopkoten is slagerijen door het land liggen op het dubbele van de supermarkt.. dat ga je nooit winnen.

  • joannes

    De enigste manier om (varkens)vlees in de Supermarkt goed te verkopen is door het beter te doen als de Supermarkt zelf kan. Probeer de meters koelvitrine die die Supermarkt nu aan vlees bezet een hogere omzet cq bijdrage te laten genereren met je concept en zij zijn klant van de boeren ipv boeren leverancier van de retail! Maar daarvoor moet je als Boeren wel goed je consumenten kennen, en weten hoe je ze voldoende kan laten betalen voor een gezonde marge. Zodra je een hogere omzet per vitrine meter scoort als de Supermarkt zelf en daarmee dus mee werkt aan optimalisatie van diezelfde Supermarkt heb je weer het contact met de consument. Diegene die de keten laat draaien! Een varken daarvoor wat anders huisvesten, wat anders laten eten, of wat speeltuig geven wordt dan een spel waar consumenten direct op kunnen reageren met een hogere waardering. De beloning!

  • alco1

    Het moeilijke is dat gangbaar ook al zo verschrikkelijk goed is.
    Wat bij de meeste vegetariërs het motief is om geen vlees meer te eten.
    Is het doden van dieren en wat je ook bedenkt, dit zal bij alle systemen moeten geschieden.
    Ik zeg dan ook altijd als ik mensen hier over hoor praten:
    Je kunt het ook andersom zien:
    Dankzij de vleesconsumptie mogen ze nog geboren worden en genieten van een zeer luxueus en het einde als een vakantie ingeleid worden.

  • agratax2

    Dat de sector een >sterke< VION nodig is lijkt me geen overbodige luxe. Maar de vraag is 'Hoe maak je VION weer sterk en gezond'. Misschien is er wel te veel gebeurd en heeft dat te veel gekost om de VION uit de as te doen herreizen.

  • drikhend

    Als buitenstaander zie ik de oorzaak van de problemen in de expansie drang van VION . Het opkopen van bedrijven in binnen en buitenland en dan op grote schaal . Dit kon en kan nooit goed gaan . Elk bedrijf heeft zijn cultuur en elk volk of land ook . En bij cultuur hoort ook mentaliteit . En als je dan met veel zaken bezig bent , dan gaan zulke zaken op de achtergrond raken en komen deze lijken uit de kast als uiteindelijk de cijfers van langere periodes bekent zijn . Het integreren en aansturen van een aangekocht bedrijf is geen gemakkelijke zaak . Heb dit zelf paar keer bij kleinere bedrijven meegemaakt .De aankopende partij is de baas . Maar dient rekening met de cultuur van aangekocht bedrijf te houden en ook met cultuur klanten kring . Gebeurt dit niet dan is succes op slagen klein .En zal men als aangekocht bedrijf zolang van moeder blijven eten als de ruif maar gevuld blijft.Tot dat de managers van de moeder bedrijf niet meer om de cijfers heen kunnen en dus moeilijkheden krijgen . En dan moet de brand met kunst en vliegwerk geblust worden . Kosten wat het kost .

Laad alle reacties (9)

Of registreer je om te kunnen reageren.