AlgemeenNieuws

Meer omzet FloraHolland

Aalsmeer – FloraHolland heeft in 2014 een omzet geboekt van €4,4 miljard, 1,2 procent meer dan een jaar eerder.

Op de sierteeltveiling zijn het afgelopen jaar 12,5 miljard producten verhandeld en dat is 1 procent meer dan een jaar eerder. De gemiddelde prijs steeg 0,2 procent, wat volledig op het conto van planten komt, want de gemiddelde prijs van snijbloemen daalde.

De totale omzet met snijbloemen kwam uit op €2,5 miljard, een stijging van 0,7 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het volume van deze productgroep nam met 1 procent toe terwijl de gemiddelde prijs met 0,3 procent daalde. Bij kamerplanten nam de omzet 2,6 procent toe tot €1,6 miljard. De gemiddelde prijs hier steeg 2 procent en de aanvoer groeide 0,8 procent.

In 2013 daalde de omzet van tuinplanten door een zeer lang aanhoudende winter. In 2014 was de winter dan weer uiterst zacht maar daalde de omzet toch met 1,8 procent tot €350 miljoen. Consumenten kochten 0,3 procent minder product en de prijs daalde 1,5 procent gemiddeld. Winst is niet bekendgemaakt maar eerder zei FloraHolland uit te gaan van €11 miljoen onder de streep.

In 2014 was wederom een verschuiving te zien van verkoop via de klok naar directe afzet. De verschuiving was minder sterk dan het jaar ervoor. In 2014 nam de klok 48,9 procent van de totale omzet voor zijn rekening terwijl middels directe stromen 51,1 procent is afgezet. FloraHolland verwacht dat het klokvolume blijft dalen en wil daarop inspelen.

Een belangrijk deel van de nieuwe strategie FloraHolland 2020, die pas laat in 2014 is vastgesteld, is hier op gericht. De ideeën hiervoor worden volgens de directie verder uitgewerkt met de leden, hun klanten en medewerkers. FloraHolland zei eerder in 2015 voor belastingen een nulresultaat te verwachten. De coöperatie wil volgend jaar €18 miljoen uittrekken voor het doorvoeren van de nieuwe strategie.

Beheer
WP Admin