AlgemeenNieuws

Albert Heijn vergrootte marktaandeel

Zaandam – Albert Heijn heeft in het vierde kwartaal van 2014 haar marktaandeel duidelijk verbeterd. Over het hele jaar is sprake van een lichte verbetering.

Door een sterke toename van het aantal prijsacties daalde de winstgevendheid. Directeur Sander van der Laan is ontslagen.

Dat blijkt uit de kwartaal- en jaarcijfers van moederbedrijf Ahold. Ahold zag in de Benelux en Duitsland de omzet in het vierde kwartaal 4,5 procent toenemen tot €2,8 miljard. De groei wordt door Ahold toegeschreven aan sterke prestaties van Albert Heijn-winkels, de onlinewinkel van Albert Heijn en onlinewinkel Bol.com tijdens de feestdagen.

Ongeveer de helft van de kwartaalgroei betreft ‘identieke groei’, dus met dezelfde zaken als vorig jaar, en de rest door uitbreiding van het winkelnetwerk in Nederland en België.  Over geheel 2014 is de omzet 4,5 procent gestegen tot €11,7 miljard, hoewel over deze periode de identieke omzet daalde. De groei op jaarbasis is vooral gevolg van de toevoeging van C1000-supermarkten.

Albert Heijn-directeur Sander van der Laan wordt vervangen door Wouter Kolk. Van der Laan was zestien jaar werkzaam bij Ahold. Van der Laan lijkt te worden afgerekend op verslechterde prestaties en imago. In het laatste Kerstrapport van GfK en Foodmagazine scoorde Albert Heijn onder de maat op deze terreinen. Wat betreft vers scoorde Albert Heijn vorige zomer onder het branchegemiddelde.

In de markt is concurrent Jumbo de laatste jaren bezig met een flinke opmars. Ook de Duitse discountformule Lidl timmerde stevig aan de weg en wist zelfs meerdere jaren achter elkaar op het gebied van versproducten als best beoordeeld te krijgen.  Albert Heijn is online wel leidend.

Ahold als geheel, dus inclusief de Amerikaanse en Tsjechische activiteiten, boekte vorig kwartaal een omzet van €8,1 miljard, tegen €7,5 miljard een jaar eerder. De stevige groei kwam vooral door de aantrekkende dollar. Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten bedroeg de groei 2,6 procent.

Beheer
WP Admin