AlgemeenNieuws

Omzet Nederlandse supers loopt terug

Amserdam – De supermarkten in Nederland hebben de omzet in augustus met 2 procent zien teruglopen in vergelijking met een jaar eerder. Dat maakte marktonderzoeker GfK donderdag bekend.

De omzet daalde naar €2,47 miljard, tegenover €2,52 miljard in augustus vorig jaar.

Per kassabon klom de omzet met 1,2 procent naar gemiddeld €21,45. Dat betekent dat mensen in augustus minder vaak naar de supermarkt gingen, maar per bezoek wel meer uitgaven. Volgens GfK hebben de afgelopen tijd vooral Jumbo, Lidl en Nettorama klanten gewonnen.

Over de eerste acht maanden van het jaar daalde de supermarktomzet met 0,4 procent tot 522,36 miljard. Voor het hele jaar verwacht GfK dat de omzet van de supermarkten gelijk is aan die van een jaar eerder. Voor 2015 voorziet de marktonderzoeker een omzetgroei van 1 procent, vooral door prijsstijgingen.

De zogeheten foodspeciaalzaken, met uitzondering van de reformzaken, verliezen volgens GfK klanten. Daarnaast wordt het steeds minder druk in slijterijen, tuincentra, bloemenwinkels en groothandels. Ook het aantal marktbezoekers loopt terug.

De foodspeciaalzaken behalen weinig omzet bij de huishoudens met kinderen en juist veel bij ouderen. De reformzaken mogen naar verhouding vooral veel jongeren tot hun klantenkring rekenen.

Beheer
WP Admin