Home

Nieuws 5905 x bekeken 12 reacties

Nieuw verkeersbord lijkt trekkers vast te pinnen op 25 km

Den Haag - Nederland krijgt er vanaf 1 januari 2015 veertien nieuwe verkeersborden bij. Dat blijkt uit een besluit van wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, dat minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu deze week naar buiten heeft gebracht. De nieuwe verkeersborden moeten vooral bijdragen aan de duidelijkheid in het verkeer in een aantal situaties, aldus minister Schultz. Het is voor het eerst sinds jaren dat er zoveel borden tegelijk bij wet worden toegevoegd. In 2006 gebeurde dat voor het laatst, in dat jaar kwamen er acht nieuwe borden bij.

Overigens hoeven wegbeheerders bij de invoering van het besluit niet meteen de bebording aan te passen. "Omdat deze borden in het teken staan van het bieden van mogelijkheden tot verduidelijking van de huidige praktijk en niet een drastische verandering tot doel hebben, kunnen wegbeheerders werken met hun eigen planning", schrijft de minister in haar besluit.

Een opvallend bord is het ronde blauwe bord met een witte trekker erop. Dit bord moet volgens de minister eenduidigheid in de bebording voor passeerstroken gaan brengen. Op plaatsen waar dit bord staat moeten landbouwvoertuigen – en andere voertuigen die niet harder mogen dan 25 kilometer per uur even stilstaan om het andere – snellere - verkeer de gelegenheid te bieden door te kunnen rijden. "Grote voordelen zijn dat er door plaatsing van het nieuwe bord een verplichting ontstaat voor bestuurders van landbouwvoertuigen om de passeerstroken werkelijk te gebruiken en dat de stroken niet meer door overig verkeer gebruikt kunnen worden als oneigenlijke parkeerplaats", stelt de verantwoordelijke minister van infrastructuur in haar besluit.

Opvallend is dat dit verkeersbord juist komt op het moment dat er nog steeds discussie is of het niet verstandiger zou zijn voor -  sommige – trekkers de maximumsnelheid op te voeren tot 40 kilometer per uur. Eind vorige jaar nam de Tweede Kamer een motie aan waarin gepleit werd om de maximum snelheid voor trekkers op wegen waar geen fietsers rijden te verhogen van 25 naar 40 kilometer per uur. Een paar weken geleden hielden LTO Nederland, loonwerkersorganisatie Cumela en brancheorganisatie voor landbouwvoertuigfabrikanten Fedecom nog gezamenlijk een pleidooi bij minister Schulz van Haegen om alleen landbouwvoertuigen die meer dan 40 kilometer per uur rijden kentekenplichtig te laten zijn.

Laatste reacties

  • koestal

    nu trekkers met vario kopen

  • ...............

    ????????????????

  • juur

    Het moet eens afgelopen zijn met het verplicht gebruik maken wegen door centrum dorpen en steden Dit zorgt alleen maar gevaarlijke situaties Het vrachtverkeer wordt zoveel mogelijk geweerd uit steden en dorpen Waarom het tegenover gestelde voor landbouw verkeer.

  • m.en.mh.miedema

    Kun je zien hoever de ambtenarij achterloopt tov de maatschappij. Ruim 20 jaar terug waren er al trekkers die 40 km konden, heb zelf nog een paar Deutz DXen met 40km bak. 40km is vandaag de dag ook al achterhaald, 55+ is al niets bijzonders meer. Geef degene die daar behoefte aan heeft(loonwerkers,boeren met land op afstand,grondverzet) en het technisch verantwoord is (met luchtremmen bv) de mogelijkheid tot een kenteken en daarmee een max van 60km en dan overal mogen rijden waar vrachtverkeer ook mag, dus niet gedwongen op het 'fietspad' of door de bebouwde kom(levensgevaarlijk), maar op de grote weg. Met die snelheid vorm je dan ook nauwelijks een hindernis zoals bij 25km wel. Dit zal wel weer te simpel zijn voor de politiek, hoe ingewikkelder, hoe meer ambtenarij/bureaucratie=grotere kans op fouten en meer mogelijkheden tot bekeuren, hoe beter het is, is de trend ven de laatste jaren. Ben blij dat ik bijna nooit met de trekker de weg op hoef!

  • koeien10

    kromme maatregel ik betaal ook gewoon belasting ga netjes aan de kant als dat nodig is maar, ik laat me niet van de weg drukken.

  • deer123

    kan ik eindelijk met mijn JCB fasttrack plankgas geven........

  • veldzicht

    Haal eerst maar eens die kinderen van 16 jaar met een trekkerrijbewijs
    (wat niks voorsteld) van de weg,het is toch belachelijk, ze kunnen vaak net over het stuur heen kijken om ze dan met een trekker van 150 pk
    en zandkieper met 30 ton zand de weg op te laten gaan.met
    18 jaar zijn ze heel wat meer mans en zijn ze niet meer zo speels.
    thuis op het erf en het land kan het wel maar op de openbare weg is het onverantwoord.

  • remi123

    @veldzicht helemaal eens! Een ervaren bestuurder kan prima 40 rijden met een grote combinatie. Een beginnend bestuurder moet eerst leren om met een trekkertje en kippertje te leren omgaan in alle denkbare verkeerssituaties. Ik stel voor: grote combinaties pas vanaf 5 jaar ervaring dus bij 21 jaar invoeren.

  • gjcamps

    Ik mis wat feiten in het artikel, hoeveel ongelukken gebeuren met trekkers. Baseer daarop je beleid. Snenheid is altijd relatief, met 30 volgas door een dorpskerk is gevaarlijker dan 60 op een provinciale weg. Volgens mij kun je niet eens meer een traktor kopen die maximaal 25km/uur gaat, heb zelf een MB trak van 1981 rijd volgas 50!

  • landboer

    30 door de kerk lijkt mij ook wel erg hard...

  • gjcamps

    Sorry, smartphone is niet zo smart, moet dorpskern zijn. Snenheid natuurlijk snelheid

  • pinkeltje

    Is slechts een formaliteit. De minister kan moeilijk een bord introduceren voor voertuigen die niet sneller mogen dan 40 kilometer per uur wanneer in de wet is bepaald dat deze voertuigen niet sneller mogen dan 25 kilometer per uur. Voor zover mij bekend zal een trekker ook op 1 januari 2015 niet sneller mogen rijden dan 25 per uur. Dat dit in de toekomst wellicht een keer gaat veranderen staat daar los van. Hoewel ik me net als velen ook wel eens afvraag waarom dit soort veranderingen in de wetgeving zo eeuwig lang op zich moet laten wachten.

Laad alle reacties (8)

Of registreer je om te kunnen reageren.