AlgemeenNieuws

Minder omzet en winst General Mills

Minneapolis – General Mills heeft het afgelopen kwartaal $4,27 miljard (€3,3 miljard) omzet geboekt, 2 procent minder dan een jaar eerder.

Als wisselkoersen gelijk waren gebleven was de omzet 1 procent gedaald. De nettowinst van de producent van onder meer Cheerios-ontbijtgranen en Yoplait-yoghurt daalde vooral door zwakke prestaties in de VS 25 procent tot $345 miljoen (€266 miljoen).

Het bedrijf uit Minnesota handhaaft vooralsnog haar financiële verwachtingen voor het hele jaar. De mindere resultaten waren geanticipeerd. “Onze resultaten zijn bepaald door lagere verkopen en winsten in de VS waar dit kwartaal de industrie zwak presteerde”, aldus topman Ken Powell. “daar komen hogere uitgaven aan vermarkting van onze producten in de VS bij.”

De omzet die General Mills in de VS realiseert, wordt voor 22 procent door ontbijtgranen bepaald en voor 17 procent door snacks en nog eens 17 procent bakkerijproducten. Yoghurt is goed voor 12 procent van de omzet. Volgens Powell gaat het goed met Yoplait. Het van oorsprong Franse merk verkoopt meer en tegen hogere prijzen en wint marktaandeel.

In Europa en Latijns Amerika boekte General Mills op basis van constante wisselkoersen groei. General Mills verwacht dat de Amerikaanse markt de komende maanden ook aantrekt en dat de marketingkosten resultaten minder zullen drukken. Powell zegt veel te verwachten van de recent aangekondigde overname van Annie’s, een Californische producent van biologische voeding.

General Mills betaalt $820 miljoen voor Annie’s. Door de overname groeit de omzet van General Mills in het segment voor natuurlijke en biologische voeding bijna 70 procent. Het bedrijf hoopt met Annie’s weer een wat hoger groeitempo te vinden. De afgelopen 10 jaar groeide de biologische markt in de VS jaarlijks met gemiddeld 12 procent.

Beheer
WP Admin