AlgemeenNieuws

“Kentekenplicht bij meer dan 40 km/h”

Den Haag – Alleen landbouwvoertuigen die meer dan 40 kilometer per uur rijden, zouden kentekenplichtig moeten worden. Hiervoor pleiten LTO Nederland, loonwerkersorganisatie Cumela en brancheorganisatie voor landbouwvoertuigfabrikanten Fedecom gezamenlijk bij minister Schulz van Haegen (Infrastructuur en Milieu).

De organisaties koppelen hierbij de kentekenplicht aan een verhoging van de maximumsnelheid van landbouwvoertuigen, die nu nog 25 kilometer per uur bedraagt. Alle nieuwe landbouwvoertuigen zouden een kenteken krijgen als het met hun constructietechniek haalbaar is om een snelheid van 40 kilometer per uur te bereiken. Om zichtbaar onderscheid te maken zouden alle landbouwvoertuigen moeten worden uitgerust met een bordje met daarop 25 km of 40 km. Bij oudere voertuigen is de keuze aan de eigenaar of deze van de openbare weg gebruik wil maken met een snelheid van meer dan 25 kilometer per uur.

LTO Nederland was eerder tegenstander van een kentekenplicht. “Maar de omslag ligt in de politieke realiteit”, verklaart Henk Boelrijk van LTO. “De Tweede Kamer heeft zich al uitgesproken voor een vorm van kentekenplicht voor landbouwvoertuigen. Dus dat hebben wij nu als uitgangspunt genomen om de meest eenvoudige manier te zoeken om dit verder uit te werken.”

De organisaties hebben ervoor gekozen om onderscheid te maken tussen de haalbare snelheid van een voertuig bij het al dan niet verplichten van een kenteken. “Trekkers die niet sneller dan 25 kilometer per uur gaan, blijven dicht bij de boerderij en komen veel minder op de openbare weg.” In combinatie met de invoering van het trekkerrijbewijs spreekt Boelrijk over een verantwoordelijke manier om met de verkeersveiligheid bezig te zijn. Het advies aan minister Schulz van Haegen gaat vooraf aan een Kamerbrief over dit onderwerp die op korte termijn wordt verwacht.

Beheer
WP Admin