Home

Nieuws 338 x bekeken laatste update:4 sep 2014

Ciolos: extra geld voor promotie

Brussel - De Europese Commissie trekt €30 miljoen extra uit voor de promotie van land- en tuinbouwproducten.

Daarmee komt jaarlijks €60 miljoen beschikbaar voor promotie van de Europese Commissie. Lidstaten en het bedrijfsleven kunnen daar nog €60 miljoen aan toevoegen.

De aanvulling van de begroting heeft te maken met de gevolgen van de Russische boycot van land- en tuinbouwproducten. Landbouwcommissaris Dacian Ciolos zegt dat de promotiegelden gebruikt kunnen worden om nieuwe markten open te krijgen, met name voor de zuivel- en vleessectoren.

De promotiegelden komen beschikbaar, zowel voor de ondersteuning van de verkoop binnen de Europese Unie, als buiten de Europese Unie. Euro-commissaris Dacian Ciolos zei woensdag tijdens een persconferentie dat met deze maatregel €120 miljoen beschikbaar is, omdat de promotie voor de helft door het bedrijfsleven zelf wordt gedragen.

Ciolos heeft tijdens de persconferentie aangegeven dat  de groente- en fruitsector en de kaas- en boterproducenten het zwaarst getroffen worden door de Russische boycot.

De Europese Commissie wil ook nadenken over doelgerichte rechtstreekse compensatie voor bedrijven. "We zullen die mogelijkheid analyseren en bespreken met de lidstaten", aldus Ciolos. Het geld daarvoor moet binnen de Europese landbouwbegroting worden gevonden.

Ciolos wilde niet aangeven hoe de boycot uitpakt in de verschillende lidstaten is. "Ik wil het niet hebben over individuele lidstaten, want we hebben een interne Europese markt."

Ciolos zegt met  de drie maatregelen  bijna €180 miljoen is gemoeid. De Europese Unie beschikt over een crisisreserve. Zowel de reserveringen voor dit jaar als voor volgend jaar kunnen voor de crisis worden aangewend.

Of registreer je om te kunnen reageren.