Home

Nieuws 521 x bekeken

Gematigde groei supermarkten

Amsterdam – ING verwacht dat de voedingsdetailhandel gematigd blijft groeien.

De omzet neemt volgens analisten van de bank in 2014 toe met 1,4 procent terwijl in 2015 een omzetgroei geboekt wordt van 1,7 procent. Bij supermarkten is de toename van het verkoopvolume voor het eerst in vier jaar een belangrijke groeifactor.
Supermarkten, die volgens de raming in 2014 op €33,4 miljard omzet uitkomen, zagen de volumes de laatste jaren stabiel blijven. Bij speciaalzaken zoals bakkers en slagers daalden volumes juist scherp omdat ze soms worden gezien als een duurder alternatief voor de supermarkt. Bovendien hebben consumenten relatief steeds minder tijd over om boodschappen te doen.
Bij speciaalzaken dalen de volumes momenteel minder snel dan in voorgaande jaren. De omzet groeit ook hier, zij het vooral door hogere prijzen. ING verwacht dat de omzet van speciaalzaken in 2014 met 0,5 procent groeit en in 2015 met 0,8 procent. In 2012 en 2013 kromp de omzet hier nog meer dan 2 procent.
In de eerste vijf maanden van 2014 namen verkopen in supermarkten toe terwijl prijzen ook licht zijn gestegen. Het CBS komt daardoor op een omzetplus van 1,4 procent. Marktonderzoeksbureau GfK Panel Services maakt een wat andere berekening en komt uit op een krimp van 0,1 procent. Hierin is extra omzet als gevolg van het WK-voetbal reeds verwerkt.

ING ziet een markt waar winkels voortdurend worden omgebouwd tot andere formules en gemiddeld grotere winkels ontstaan. De bank stelt vast dat ondernemers in de branche op twee fronten toenemend concurreren: met fysieke winkels en webshops. Albert Heijn kocht in 2012 de webshop www.bol.com om haar greep op online-afzet te vergroten.

Of registreer je om te kunnen reageren.