AlgemeenNieuws

Lagere winst Kraft Foods

Northfield – Kraft Foods heeft het tweede kwartaal een nettowinst geboekt van $482 miljoen (€360 miljoen). Dat is 40 procent minder dan een jaar eerder, toen het bedrijf eenmalig profiteerde van een verandering van pensioenafspraken.

Exclusief dit effect boekte de Amerikaanse producent van zuivel, vlees en andere voedingsmiddelen een uiterst lichte groei.

De omzet nam 0,7 procent toe tot $4.75 miljard (€3,5 miljard). Het bedrijf uit Illinois verkocht 2,3 procent meer kaas, 2,6 procent meer diepvriesmaaltijden, 5 procent meer dessertproducten en ongeveer evenveel dranken. Bekende merken zijn Oscar Mayer, Capri-Sun en Philadelphia. Het bedrijf verhoogde prijzen van kaasproducten met 5 tot 12 procent.

De onderneming zag zich gedurende het kwartaal geconfronteerd met hogere grondstoffenprijzen. In het eerste kwartaal voorspelde topman Tony Vernon al dat prijzen noodgedwongen zouden worden verhoogd. Het bedrijf verhoogde inderdaad prijzen, maar zag zich toen geconfronteerd met minder verkopen, waarna het promoties en kortingen in stelling bracht. Uiteindelijk zette Kraft Foods het promotiewapen meer in dan het eigenlijk wenselijk acht.

Andere voedingsmiddelenconcerns melden ook dat de markt in de VS en Europa nog niet helemaal hersteld is van de economische crisis. Consumenten houden de handen op de knip en zijn gevoelig voor kortingen. Pepsico maakte onlangs een lagere winst en gelijk gebleven omzet bekend. Kraft Foods liet zich bij de presentatie van de kwartaalcijfers niet uit over eventuele acquisities.

Snackbedrijf Mondelez, voorheen onderdeel van Kraft Foods, heeft zijn kaasbedrijf in Europa afgesplitst. In de markt gonst het gerucht dat het onderdeel verkocht zal worden, mogelijk aan de oude eigenaar.

Beheer
WP Admin