AlgemeenNieuws

Exportwaarde bloemen en planten gestegen

Aalsmeer – In de eerste zes maanden van 2014 heeft de Nederlandse groothandel voor €3 miljard aan bloemen en planten verkocht.

Dat is 1,6 procent meer dan een jaar eerder. Dat maakt brancheorganisatie VGB bekend op basis van exportcijfers van Floridata, dat deze taak van het productschap heeft overgenomen.

De exportwaarde van snijbloemen stabiliseerde op €1,8 miljard terwijl de plantenomzet 5,5 procent is gestegen tot €1,2 miljard. Het is pas voor de tweede keer dat de exportwaarde na een halfjaar boven €3 miljard uitkomt. De eerste keer werd de grens bereikt in 2012. Het eerste kwartaal kromp de exportwaarde licht maar dit werd goedgemaakt door bijna 4 procent groei in het kwartaal erna.

Zes landen uit de top-10 van de bloemen- en plantenexport noteren dit jaar tot en met juni een toename. In één land is de afzet stabiel terwijl in Rusland, Italië en België een krimp waarneembaar was. In het geval van Rusland daalde de omzet 8,5 procent tot €137 miljoen. De VGB denkt dat de wisselkoers hierbij een rol speelde. Mede door de crisis in Oekraïne is de roebel in waarde gedaald.

De export op Zuid-Europa lijkt na de in 2007 ingezette daling te stabiliseren. Met Italië en Spanje als graadmeters lag de exportwaarde in 2007, net voor de financiële crisis, op €453 miljoen en zes jaar later €103 miljoen lager. In de eerste helft vorig jaar leverden deze landen gemiddeld 14 procent in op €170 miljoen. De tweede helft van 2013 volgde een krimp van 10 procent en dit jaar stabiliseerde de markt.

“Het is eigenlijk appels met peren vergelijken door mutaties in het klantenbestand”, aldus directeur Peter van Gijlswijk van Quattro Plant. “Maar als we ook het betalingsgedrag meenemen in de beoordeling is er inderdaad een positieve ontwikkeling, die in ieder geval neigt naar een stabilisatie.” Eerder meldde exportkredietverzekeraar Atradius dat de betalingsdiscipline in Zuid- en Oost-Europa is verminderd.

Volgens Marketing Director Marcel Zandvliet van Dutch Flower Group zijn met name de exportmogelijkheden naar Oost-Europese markten lastig te voorspellen. “De politieke spanningen werken door in het gedrag van consumenten en dat merken we ook bij onze afnemers. Verder zien we in heel Europa dat eindgebruikers voorzichtig blijven en de hand op de knip houden.”

Beheer
WP Admin