Home

Nieuws 485 x bekeken 2 reacties

Verkoop Fairtrade explodeert

Utrecht - Nederlanders kochten vorig jaar flink meer Fairtrade-koffie. De verkoop van koffie met het keurmerk van de Stichting Max Havelaar is met 28 procent toegenomen. Dit komt neer op een totaal volume van 5,2 miljoen kilo, ofwel 2 miljoen kopjes Fairtrade-koffie per dag.

De toename komt voornamelijk doordat de koffie met het Fairtrade-logo sinds eind 2012 ook bij supermarktketens Plus en Deen in de schappen is komen te liggen.

In totaal werd vorig jaar voor €197 miljoen aan Fairtrade-producten verkocht, 5 procent meer dan in 2012. Boerenorganisaties in ontwikkelingslanden die werken met Fairtrade ontvingen daarvoor ruim €5,4 miljoen aan ontwikkelingspremie bovenop de marktprijs.

Niet bij alle Fairtrade-producten was sprake van een toename in de verkopen. Fairtrade-bananen gingen vorig jaar juist minder over de toonbank. Dat komt doordat de supermarkten Emté en Coop zijn gestopt met de verkoop van uitsluitend Fairtrade-bananen.

Laatste reacties

  • Bloemestein

    Prachtig, nu ook nog eerlijke prijzen voor onze boeren en tuinders!

  • jan van den broek

    De supermarkten verdienen meer op land en tuinbouw producten dan de producenten, dit zou meer richting fairtrade mogen.
    De aardappel prijs per 100KG of de 5kg zak in de super is voor de producent, onder de maat dit ook zo voor uien.
    Ongetwijfeld kent u meer producten, hoe verder?

Of registreer je om te kunnen reageren.