Home

Nieuws 1385 x bekeken 7 reacties

CBL: extra eisen aan producenten

Scheveningen - Het Centraal Bureau voor de levensmiddelenhandel gaat extra eisen stellen aan producenten en verwerkers van levensmiddelen. Dat heeft voorzitter Bert Roetert van het CBL aangekondigd.

Roetert zegt dat de supermarktbranche te vaak onaangenaam verrast is met schandalen en incidenten.  Hij noemde salmonellabesmettingen, mishandeling van paarden in Zuid-Amerika, foute etiketten en fraude als voorbeelden. "We zijn onaangename  verrassingen meer dan zat."

De supermarkten hebben afgesproken om voor de huismerkproducten de productintegriteit op orde te brengen. Dat betekent dat er beter zicht komt op de gehele productieketen en dat de hele keten in staat voor de veiligheid en de zorgvuldigheid waarmee het product is gemaakt.

Volgens het CBL staat niet altijd op een product wat er in zit. "We moeten exact per ingrediënt kunnen aangeven wat er inzit. Met goed paardenvlees is niets mis, maar we moeten weten dat het er in zit. De controle daarop moeten we met elkaar betalen, inclusief de consument", zegt Roetert.

Roetert vraagt alle producenten het voorbeeld van de supermarkten te volgen.

Roetert doet een beroep op het kabinet om de economische groei niet in de kiem te smoren. "Wij roepen het kabinet en de politiek op om de focus niet te veel op de export te leggen, maar met name ook de binnenlandse bestedingen te stimuleren." Hij bepleit lastenverlagingen en flexibiliteit op de arbeidsmarkt.

De CBL-voorzitter vindt dat de consument beter geïnformeerd moet worden over de betekenis van de zogenoemde THT-datum. Dat is een van de punten waaraan het CBL aandacht wil geven om de verspilling van voedsel te voorkomen.

Laatste reacties

  • ikkethuis

    Als je producten inkoopt voor prijzen waarvan een normaal mens dit te laag vind, klopt er iets niet. De supermarkt moet ook de hand in eigen boezem steken, en niet alles afschuiven op de producent.

  • John*

    wie springt er in het gat.. 100% veilige / traceerbare productie van hoge kwaliteit?? dat moet toch zeker een kostprijs plus dikke marge opleveren?

  • m.en.mh.miedema

    Een koekje van eigen deeg, inkopers van supermarkten gaan altijd voor de laagste inkoopprijs en stellen hier de hoogste eisen aan. Als ze echter nog goedkoper aan de andere kant van de wereld terecht kunnen omdat er daar minder strenge regels gelden tav milieu/dierenwelzijn/arbeidsomstandigheden etc.(batterij eieren uit oostblok,rundvlees uit Zuid Amerika, pluimveevlees uit Azie) dan doen ze dat zondermeer. Gewetenloze graaiers die ten koste van alles en iedereen zichzelf verrijken en schijt hebben aan zowel producent als consument!

  • kantoor3

    Retail is constant bezig om over de rug van de producent een goed imago op te bouwen tegenover de samenleving. Als de Retail dit zo belangrijk vindt, moet men iets verzinnen waarin de producent keuzes kan maken.
    Ik denk daarbij aan contractueel produceren. De Retail eist een bepaalde productie methode en stelt daar een bepaalde zekerheid tegenover. Die zekerheid moet in mijn ogen een op kostprijs gerelateerde opbrengst zijn, zodat de producent kan kiezen of dat voor hem/haar interessant is. De producent kan een KEUZE maken, uit overtuiging, of kiezen voor een bepaalde finaciele zekerheid. Niks mis mee lijkt mij. De Retail kan nog veel beter de vinger aan de pols houden, door sancties op te leggen als er eea niet conform contracteisen gerealiseerd wordt.

  • Fermer

    @kantoor3, de retail zegt zus en doet zo. Alle verantwoordelijkheid afschuiven op producent en verwerker, liefst de Nederlandse, kijk ons eens goed bezig zijn. Maar ondertussen de schappen vullen met de allergoedkoopste, veelal geimporteerde en aan de daar geldende normen voldoende levensmiddelen. En dan ook nog bij snoepclub Dijkhuizen aan tafel kruipen om ons de les te lezen!

  • Parel

    De heer Roetert doet er ook goed aan om de winstopslag voor bioproducten niet hoger te laten zijn dan op de gangbare producten.
    Als een kilo kippenvlees gangbaar inkoop € 2 kost en de prijs in het schap is € 3. Dan moet ook voor bio kippenvlees de opslag € 1 zijn. De inkoopprijs van bio kip per kg. van € 3 wordt dan een consumentenprijs van € 4. De bedragen zijn fictief genomen hier.
    Voor melk ontvangt de boer nu € 0,40 cent per kg. Voor de bio melk ontvangt de boer € 0,50.
    In de winkel mag dan het verschil in consumentenprijs tussen gangbaar en bio ook niet meer dan € 0,10 per liter bedragen. De werkelijkheid is dat nu niet in de winkel, en daarmee zijn de supermarkten nieuwe ontwikkelingen vanuit de landbouw voortkomende uit nieuwe behoeftes van hun klanten middels te hoge winstmarges aan het tegenwerken. En schieten daarmee in eigen voet, een stagnerende omzet in het biokanaal, danwel een vertragende ontwikkeling van het biokanaal.

  • Grensboerke

    Als je dus één organisatie niet kunt vertrouwen dan is het het CBL.
    Veel roepen over allerlei onderwerpen en vervolgens alleen maar voor de laagste inkoopprijs gaan. En het risico van buitenlandse producten nemen en nu roepen dat ze extra eisen gaan stellen. Bij deze cowboys is het eerst zien en dan geloven. Zij verdienen nog altijd een meer dan goede boterham.

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.