Home

Nieuws 893 x bekeken

Aldi en Lidl in Belgie groeien verder

Brussel - De 'hard discounters', zoals Aldi en Lidl zetten hun groei onverminderd voort. In het eerste kwartaal van dit jaar zagen ze de omzet 9,5 procent stijgen, ten nadele van de kleine supermarkten.

Dat blijkt uit cijfers van Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten. Verder valt vooral op dat er in de voedingssector voor het eerst sinds 2011 een daling in volume (-0,3 procent) wordt genoteerd. De consument koopt met andere woorden minder in de supermarkt, aldus Comeos.

Na een slecht 2013 neemt de handel ook in 2014 een trage start, laat de Belgische handelsfederatie Comeos weten. De voedingssector, en dan vooral de supermarkten, zag de volumes in het eerste kwartaal 0,3 procent dalen, de eerste volumedaling sinds 2011. Bij de hard discounters niets dan goed nieuws: zij realiseerden een omzetstijging van 9,5 procent. Steeds meer mensen gaan winkelen bij Aldi en Lidl, en er komen steeds meer winkels van beide hard discounters in het straatbeeld.

"En dat gaat voornamelijk ten koste van de kleine supermarkten", aldus Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos. "Die verloren zeven procent omzet in vergelijking met het eerste kwartaal vorig jaar." De doe-het-zelfketens doen het dan weer beter dan vorig jaar (omzetstijging van 4 procent), met dank aan de tuinsector: door de lange en strenge winter van vorig jaar kende de sector een dramatisch eerste kwartaal.

In het eerste kwartaal stegen de prijzen in de winkels 0,11 procent, onder de inflatie (+1 procent) dus. "Voor de handelaar betekent dit dat de hoge kosten niet worden gecompenseerd met hogere prijzen, en dat de marges dus onder druk blijven staan", aldus Michel. "Ter illustratie: de marges in de sector van de supermarkten bedraagt zo'n 1,5 procent. Op een winkelkarretje van €100 verdienen de supermarkten dus €1,50."

Of registreer je om te kunnen reageren.