Home

Nieuws 2093 x bekeken 9 reacties

Vion wil meer binding met boeren

Amsterdam – Vion wil de binding met boeren versterken door te werken met contracten voor de langere termijn en in te zetten op producten met meer toegevoegde waarde, zoals Good Farming Star-vlees.

De onderneming overweegt een rol bij het oprichten van producentenverenigingen rond concepten. Dat zegt topman Michiel Herkemij van Vion in een gesprek met Boerderij in zijn woonplaats Amsterdam.
Herkemij zegt dat nog veel werk moet worden verzet om het bedrijf gezond te krijgen. Vion bevindt zich bij de banken nog in bijzonder beheer. Een bankenconsortium met Rabobank als trekker kijkt nu naar een strategisch plan. Wordt het plan aangenomen, dan wordt Vion weer een 'gewone' kredietnemer. Kern van het plan is dat Vion minder bulk en meer toegevoegde waarde zoekt, en operationeel naar de standaarden gaat die bij voedingsconcerns als Heineken en FrieslandCampina de norm zijn.
Ook moeten binnen het concern alle neuzen meer één kant op. Er vinden veel transacties plaats tussen Vion-slachterijen. Slachterijdirecteuren werden in het verleden afgerekend op de resultaten van hun eigen vestiging. Iedereen rekende wat meer dan de eigenlijke kostprijs, wat leidde tot vertekende cijfers. Volgens Herkemij moet Vion van een de facto federatie bedrijven toe naar één sterk merk met een duidelijk gezicht.
De commerciële afdeling moet wat Herkemij betreft Vion beter in de markt zetten. Herkemij vindt het onacceptabel dat Vion bij slachtingen een marktaandeel heeft van meer dan 50 procent maar in het Nederlandse schap een marktaandeel heeft van minder dan 30 procent. De thuismarkt is volgens Herkemij enigszins verwaarloosd ten faveure van de export. Zelf gaat Herkemij met de retail in gesprek over kortere betalingstermijnen.
Herkemij werkte voorheen bij Douwe Egberts, Heineken, FrieslandCampina en British American Tobacco. Hij beschrijft zichzelf als een "fix-it"-man met veel ervaring in het tot stand brengen van integratie en het omgaan met crises. Heineken posteerde hem na de immense overname van FEMSA in Mexico om synergievoordelen voor elkaar te krijgen.

Laatste reacties

  • wmeulemanjr1

    Binding met boeren?? Of is boeren vastbinden met mistige contracten nu de tent bij Vion niet meer zuiver en fris te noemen is??

  • w v gemert

    Binding met boeren, luister eens naar de Vion grammofoonplaat van 5 jaar terug, daar staat hetzelfde op en 10 jaar terug ook. Ik zie geen enkele beweging bij Vion waarom het nu wel gaat lukken, geloofwaardig is het niet zeker niet.

  • John*

    voordat ze kunnen binden zullen ze toch eerst samen op moeten trekken met de boeren.... zo werk dat met alles volgens mij!

  • joannes

    Het is niet alleen dezelfde grammafoonplaat, het is managen vanuit het boekje. Laat hij zich eens afvragen waarom VION geen meerwaarde kan leveren voor boeren; Tonniës is gegroeid met Nederlandse varkens die hij beter betaalde!

  • cockie

    Als je core-business verlieslatend is, heb je nog niets aan synergievoordeel. Wens hem veel succes om in een deze business evenveel operationele marge te halen als bij een wereldspeler als Heineken. Als hij dat kan, dan neem ik mijn hoed af. Zeker weten!

  • aarthamstra1

    Vion, voor of van boeren ??,binding met je zelf ?? ,Of toch een boeren bedrog organisatie. Die nu gered moet worden, bedenk het gaat net als banken als ze gered zijn , gaan de bonussen om hoog , en de lasten voor de boer.

  • agratax2

    We kunnen zijn idee afkraken. De gemakkelijke weg. Herkemij is in ieder geval tot het inzicht gekomen, dat vlees geproduceerd volgens een concept ook een andere en betere behandeling moet hebben van big tot karbonade. Hij gaat in gesprek met de supermarkt ketens over de idioot lange betalingstermijn. Ik heb niet gelezen dat ook maar een voedselproducemt het heeft aangedurft deze stap te maken, allemaal doodsbang hun afnemer tegen het hoofd te stoten. Nee het is beter je boeren te korten op hun uitbetalingsprijs, zodat je de retial kunt subsidieren met dit geld.

  • Fermer

    Wij hebben in Frankrijk Label Rouge kippen geproduceerd. Vrije uitloopkippen (pleinair). Als de voerprijzen hoger zouden worden, zouden die gecompenseerd worden in de opbrengstprijs, zouden meestijgen. Toen de voerprijzen stegen konden ze dit echter niet waarmaken. Er werd ons toen verteld om dan maar zelf je graan voor voer te gaan verbouwen om dit te compenseren. Label Rouge kon de extra kosten die gemaakt werden door de boeren ook niet bij de retail gecompenseerd krijgen. Wel zaten we gebonden aan een contract, er moest wel geleverd worden.
    Nu er in Frankrijk verplichte melkcontracten tussen producent en melkfabriek zijn, moesten de melkfabrieken van de regering ook producenten organisaties erkennen als vertegenwoordigers van de boeren. Dit met de nodige tegenzin. Nu ze er zijn en om de tafel mee mogen zitten, blijkt dit meer voor spek en bonen te zijn.
    Gezien bovenstaande heb ik weinig vertrouwen in de meerwaarde van een concept of producenten vereniging.

  • tonneke

    het is iemand met een universitair opleiding en niet iemand met boeren verstand.hij zal niet naar de boeren gaan om varkens te kopen of op de werk vloer te staan. zakken vullen en weg wezen en boeren armer.
    hij moet een keer bij van rooi of gosschalk of andere slachterijen gaan kijken dan weet hij hoe het gaat en hoe het werkt om geld te verdienen

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.