AlgemeenNieuws

‘Samenwerking cruciaal voor voedingssector’

Amsterdam – Voedingsbedrijven moeten meer en diepgaandere samenwerkingsverbanden aangaan om te voldoen aan de eis van de moderne consument, maar daarvoor is een eerlijke margeverdeling vaak een voorwaarde.

Dat zei sectorbankier Niels Dijkman van ABN Amro tijdens een bijeenkomst waarin de bank haar visie op de sector deelde. Dijkman waarschuwde ook dat schandalen het vertrouwen in de voedingssector langdurig kunnen raken.

Dijkman ziet de macht van de consument toenemen. Honderden jaren geleden bepaalden boeren hoe landbouw en voeding werden vormgegeven. Daarna verschoof de macht naar voedingsverwerkers en tenslotte naar de detailhandel. Nu is de zelfbewust consument aan de beurt. De voorlopers zijn vaak hoogopgeleide vrouwen met aandacht voor gezondheid, gemak en een combinatie van lekkere en gezonde voeding.

Deze consument wil transparantie, aldus Dijkman, en wie vertrouwen levert, kan profiteren. Schandalen zijn funest voor het vertrouwen en kunnen de voedingsbranche in dezelfde hoek drijven als de tabakswereld. “Daar wil je niet zijn”, aldus Dijkman. “Wie op de lange termijn macht niet goed gebruikt in de ogen van de consument, verliest deze. Wat volgt is veel en strakke regelgeving.”

Dijkman verwacht voor de komende vijf jaar een consolidatieslag in de voedingsbranche. Het aantal samenwerkingsvormen neemt toe, met wellicht een bijzondere rol voor de joint-venture. Bedrijven zullen zich meer internationaal positioneren en kiezen voor andere contractvormen, zoals een constructie waarbij een vaste plus op een variabele kostprijs wordt gezet. Concepten worden volgens Dijkman toenemend geladen met een gefocuste boodschap.

Voor succesvolle samenwerking tussen schakels in de voedingsketens is het volgens Dijkman wel noodzakelijk dat marges eerlijker worden verdeeld. “Hierover moet een goede discussie worden gevoerd.”

Beheer
WP Admin