Home

Nieuws 1375 x bekeken 22 reacties

Actie om kloof tussen politiek en praktijk te verkleinen

Den Haag – LTO Nederland begint een actie om aandacht te vragen voor de toenemende kloof tussen politiek en praktijk. Onder het motto 'Stap eens wat vaker in onze laarzen' kunnen LTO-leden de overheid uitnodigen op hun bedrijf of een persoonlijke noot aan de politiek sturen. LTO roept haar leden op om via twitter een foto van zichzelf naar staatssecretaris Sharon Dijksma (landbouw) te sturen, waarbij rubber laarzen centraal staan.

Doel van de actie is dat de politiek en de praktijk dichter bij elkaar komen en dat er daardoor meer begrip ontstaat voor de dagelijkse landbouwpraktijk en welke impact bepaalde regels hebben. Aanleiding voor de actie is de gang van zaken rondom de derogatie, waarbij onverwacht aanscherpingen werden doorgevoerd.
Naast de twitter-actie gaat LTO ook ansichtkaarten verspreiden onder de leden, waarmee boeren een persoonlijke boodschap aan Dijksma kunnen sturen.

Laatste reacties

  • minasblunders1

    De fluwelen handschoentjes zijn weer eens uit de kast gehaald.

  • Fermer

    Ik dacht altijd dat de politiek het volk vertegenwoordigde. Laat de politiek zich verdiepen in de sector en wat die nodig heeft. Besturen vanuit deskundigeid is het minste wat we mogen verwachten. Deze actie van de LTO lijkt wel een lagere school-actie. Wat zullen ze lachen daar om die boeren in die laarzen. Laat het straks zien met je stem gedrag, dat zet weliswaar ook niet veel zoden aan de dijk, maar geeft nog enigzins een signaal. Actie zet meer zoden aan de dijk, maar dan ook met zijn allen, maar dat zal wel weer op een utopie uitdraaien.

  • ikkethuis

    Wat een softe actie na alles wat er is gebeurd.

  • gjh

    wat een flauwekul actie, maar ja had niet anders verwacht !!!

  • joannes

    Soft of Niet Soft? De confrontatie en je problemen technisch uitleggen helpt zeker niet bij de Politiek, is gebleken. Die zijn veel gevoeliger voor een maar mooie ¨softe¨ voorbeelden van de burgerij of de (stads) huisdierenij dan van een ¨professionele¨ boerderij. Zolang over een paar biggetjes in een emmer lauw water om ze weer op temperatuur te brengen een rel met kamervragen kan onstaan, omdat er wasknijpers bij gebruikt zijn, moet je serieus nadenken hoe je uberhaubt moet communiceren om je belangen over de bühne te krijgen. Sociale media met een doordachte persoonlijke presentatie van dieren, dier leef omstandigheden en dier verzorgers, zou daar weleens de methode zijn. Voor goede communicatie moet je dezelfde taal spreken is het gezegde en, ruim gezien, behoren de middelen daar ook bij!

  • Martin Oldenhof

    Ik ben geen groot voorstander van het actievoeren zoals de Franse agrarische sector dat doet, maar deze actie van LTO is wel erg soft.

  • Mozes

    De actie is bedoelt om politici er van bewust te maken dat ze onvoldoende oog en kennis hebben van de praktijk. Wat die praktijk dan vervolgens is, is een tweede.
    De weerbarstigheid van de praktijk meer bekendheid geven via de sociale media zoals Joannes voorstelt zou wel eens een goed mogelijkheid kunnen zijn.

  • Heijdravleesvee

    De politici zijn zich heel goed bewust wat ze aanrichten. Daar er toch niemand is die er wat aan doet dus kunnen ze zonder problemen van alles en nog wat door onze strot duwen. Degenen die er wat aan zouden moeten doen zijn veel te bang voor hun baantje en geven zeker geen of te weinig tegengas.

  • joopi

    harde acties heb je ook niks aan, de melkprijs bijvoorbeeld die is met al die harde acties lager in frankrijk dan dat die in nederland is.

  • massy

    De toenemende kloof die is al zo groot dat er toch nooit begrip komt voor ons als boeren maar ze beseffen het toch pas als het veel te laat is maar ja dan zien ze weer wel en voor ons als boeren kan dat juist de redding zijn mischien je weet nooit .

  • Fermer

    @joopi, in Frankrijk is er nog geen één harde actie vanwege de lage melkprijs geweest. Waarom niet? Omdat alle melkveehouders die bij een particuliere fabriek zitten een melkcontract hebben getekend en vast zitten aan een minimum te leveren quota. Leveren ze aan het eind van het quotumjaar dit minimum niet dan mag de fabriek dit tekort elders bijkopen en betaald de boer de meerkosten. Dan wordt je vanzelf wel wat makker.

  • Fermer

    Ik bedoel in de vorige reactie met harde actie: geen melk leveren. Een andere actie zou dan wel kunnen natuurlijk, maar dat geeft vaak weinig resultaat.

  • husky

    Is het als landbouwsector niet veel belangrijker om de burger te laten zien wat je doet met een eerlijk verhaal.......te beginnen op lagere scholen en dan in de grote steden en grote dorpen waar men werkelijk niet weet waar melk/vlees vandaan komt.
    Van de belangenorganisaties valt niet veel te verwachten....maar zou er geen geld uit het bedrijfleven kunnen komen die het van de landbouw moeten hebben en het op tv uit te zenden zodat de burger de politiek dwingt andere maatregelen te nemen. dat zal niet in een paar jaar lukken maar geduld is een schone zaak

  • ikkethuis

    Ik leestoevallig over een televisiezender 247Green, welke uit wil gaan zenden over tuinen bloemenetc. Dit zou een mooi idee zijn om de agrarische sector in zijn geheel op een juiste manier uit te lichten.

  • Fermer

    Als we via de sociale media aandacht willen/moeten gaan vragen en zoals @joannes en @Mozes aangeven, om de weerbarstigheid van en een juist beeld van de praktijk weer te geven, zou dit denk ik op een proffessionele manier vorm moeten krijgen.
    Wanneer b.v. Zembla een reportage maakt, komen er soms gelijk kamervragen uit voort, dat geeft aandacht.
    De documentaire maker Frans Brommet maakt geloof ik ook op verzoek documentaires. Misschien dat de gezamenlijke belangenbehartigers organisaties op die manier de handen inéén kunnen slaan. Zou gelijk een mooi beeld van éénsgezindheid naar de buitenwereld toe zijn.

  • koestal

    De beslissingen zijn al genomen voordat we het weten, ook zonder inspraak,we hebben niks meer te vertellen,maar protesteren helpt ook niet,je mag af en toe nog eens stemmen,hebben ze weer een license to kill

  • joannes

    De burgerij en de boerderij zijn te ver uit elkaar gegroeid en zitten nu in een fase waarin alléén de last van elkaar in de media komt en zelfs een Politieke carriëre kan opleveren. Dat uit elkaar gegroeid zijn moet je stoppen door via sociale media ook eens de leuke dingen te communiceren. Het grootste succes op die Sociale Media zijn die foto´s van dieren met elkaar of met mensen. vlgs Arianna Huffington van de Huffington post : And every week brings more stories and science about the amazing ways in which pets open our hearts and enhance our lives. En de Telegraaf voorop, óók in Nederland zijn die foto´s een succes! Alleen worden ze tot op heden door de de tegenpartijen gebruikt om invloed op de bedrijfsvoering te kunnen uitoefenen. Het omgekeerde moet gebeuren: boeren die publiceren om hun bedrijf en bedrijfs voering over de buhne te brengen en te promoten. Niet met fotos en verhalen die de efficiëntie uit vergroten, maar de fotos waarom het boer zijn een leuk vak is en de dieren in goede omstandigheden leven en plezier hebben.

  • Fermer

    Misschien is nederland wel gewoon te klein, letterlijk en van geest, voor de grootschalige bedrijven die er nu zijn en aankomen. Misschien moet je allemaal voor een soort niche-markt poduceren hier en de 'bulk' in landen waar wel ruimte in hectares en in denken is. Als ik de rapporten van abn-amro zo lees denken die ook dat er 30 % geproduceerd moet worden vanuit een concept. Wat er voor die andere 70 % dan overblijft weet ik ook niet. Misschien nivilleren? Misschien voor de export produceren, met alle ongemak van onzinnige regelgeving en boze burgers? Of deze laatste groep, van 70%, vertrekken met de bedrijfsvoering naar het buitenland? We zijn in de landbouw denk ik wel op een punt aangekomen waar het flink wringt. Hoe we dat rechtgetrokken krijgen? We doen al zoveel aan goodwill, denk aan: de skyboxen waar burgers in de stal mogen kijken; de open dagen; de zorgboerderijen; de schoolklassen die welkom zijn, etc. We maken al zulke mooie producten die aan de hoogste voorwaarden voldoen. Kijk naar de mooie reclames op t.v., die geven toch een een mooi beeld weer? Op een gegeven moment lijkt er toch een punt bereikt van reflectie op het geheel. Wat willen we met zijn allen, boeren en burgers tezamen en niet afzonderlijk blijven denken. Open kaart spelen met feiten en emoties en dan een conclusie trekken.

  • Elevage

    op de BBC iedere zondagavond een aardig programma over The Country, waar ze vanalles behandelen en op een vriendelijke manier uitleggen. Leuk om te zien, ook voor de leken en ook voor de boer. Zoiets moet er ook in Nederland komen, dan bereik je een groter publiek, dan met een stelletje laarzen die ze toch nooit of te nimmer aantrekken..............

  • agratax2

    Ik kan alleen maar hopen dat een actie als deze het regeer en stem gedrag in Den Haag en Brussel wijzigt. Helaas ik vrees, dat ze hoe goed ook geinformeerd hun oren zullen laten hangen naar de grootste schreeuwers ook wel actievoerders genoemd. Deze mensen weten met hun populaire kreten de massa te bereiken en het stem gedrag van de massa te beinvloeden. Dus iedere zichzelf respecterende politieke partij zal zijn beleid enten op de actie kreten en niet op de doordachte argumenten van welke beroepsgroep ook. Politiek is niet anders dan 'De meeste stemmen verzamelen bij de verkiezingen' anders gezegd 'De macht naar je toe trekken'. politiek heeft niets te maken met 'Het beste voor het land of milieu of bevolking' het is niet anders dan achter One Liners aan rennen en die omarmen als verkiezingsleus (3,25 verkiezingen in 4 jaar) we hebben dus te veel verkiezingen om als politicus de One Liners even te vergeten en ECHT gaan regeren.

Laad alle reacties (18)

Of registreer je om te kunnen reageren.