Home

Nieuws 866 x bekeken 4 reacties

Vleeskuikens en varkens blijven speerpunt Wakker Dier

Amsterdam - Actiegroep Wakker Dier blijft de komende tijd inzetten op de plofkipcampagne tegen de gangbare vleeskuikenhouderij en blijft zich inspannen om supermarkten en fabrikanten om te laten schakelen op minimaal één ster Beter Leven-varkensvlees.

Verder wil de actiegroep meer voorlichting geven aan consumenten over het lot van vissen in de visserij die op een dieronvriendelijke manier aan hun eind komen. Deze keuzes maakt Wakker Dier naar aanleiding van de uitkomsten van een enquête onder het Nederlands publiek.

TNS Nipo onderzocht voor Wakker Dier welk dierenleed in de intensieve veehouderij Nederlanders het ergst vinden. De enquête is online uitgevoerd en uitgezet bij 1.452 personen waarvan er 764 hebben gereageerd. Deelnemers kregen 9 dieronvriendelijke situaties voorgelegd om ze te rangschikken op het punt van dierenleed. De consument zet transporten van varkens op 1, gevolgd door de huisvesting van vleesvarkens en de zeug in de kraambox tijdens geboorte en zoogperiode. Op 4 komen  keizersneden bij vleesrunderen en op 5 de problemen van vleeskuikens (plofkip). Vervolgens komen verenpikkerij bij leghennen, klauwproblemen bij melkkoeien, vangmethoden van vleeskuikens en als laatste op 9 het onverdoofd slachten van vis.

"Wetenschappers noemden in 2005 de onverdoofde slacht van vissen het grootste probleem", meldt Hanneke van Ormondt van Wakker Dier. Ze wijst er op dat ondanks de grotere aandacht van Wakker Dier voor deze problemen dit bij de consument nauwelijks is geland. Ook de problemen van de vleeskuikens staan niet hoog op de ranglijst van de consument. "Varkens zijn voor de consument aaibaarder, is onze conclusie", aldus Van Ormondt. Zij meldt verder dat Wakker Dier volop met de plofkipcampagne doorgaat omdat het op dit moment de grootste campagne is en omdat het daar gaat om de grootste aantallen dierenlevens.

Laatste reacties

  • boerderijdinther

    Deze enquete geeft enkel aan op welke punten/consumenten wakker dier zich moet richten om het loonstrookje de komende jaren ook veilig te stellen. Het verdienmodel van wakker dier is niet gebaat bij een oplossing, hier zullen ze dus ook niet mee komen. Wel doen ze er alles aan om in de aandacht te blijven en zo sponsoren te (blijven) trekken.
    Geen enkele aandacht meer geven dus.

  • deelen

    Het enige nadeel is dat de enquete bedacht is door wakker dier. De vragen zijn behoorlijk neutraal. De uitkomst geeft aan wat burgers in Nederland denken. Als veehouderij zouden we dit lijstje moeten gebruiken om verbeteringen betaald zien te krijgen. De uitkomst geeft ook aan dat wakker dier niet eens zo'n grote invloed heeft op de gedachten van burgers. Vleeskuikens staan namelijk pas op 6

  • gerardb

    De uitkomst van een enquete kan je door de manier van vraagstelling iedere kant opsturen die je wilt. Als dus wakker dier een enquete houdt dan heeft dat net zo veel waarde als 4 x niks.

  • Broederijbrok

    Hoe eerder hoe vaker hoe beter, wakker dier zorgt i.s.w. met de postcode loterij dat in 2014 weer MEER KIP zal worden gegeten.
    De BBQ tijd komt er aan en de burger weet wel wat daar op moet liggen.
    Natuurlijk kilo’s lekker vlees, laat het u allen lekker smaken.
    Geniet van het leven.

Of registreer je om te kunnen reageren.