Home

Nieuws 2284 x bekeken 9 reacties

'Veel gestunt met gangbaar vlees in paasfolders'

Amsterdam - Supermarkten stunten veel met vlees in hun paasfolders. Dit blijkt uit analyse van de paasfolders van de tien grootste supermarkten, uitgevoerd door Wakker Dier. In totaal hebben slechts 17 van de 178 vleesproducten uit de paasfolder één of meer sterren van het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming.

Jumbo, Dirk, Plus en Coop scoorden het slechts; zij vermelden geen vleesproducten met welzijnskeurmerk in hun paasassortiment. Albert Heijn, Deen en Lidl komen als beste uit de bus; 15 tot 25% van het vlees in hun paasassortimenten heeft een welzijnskeurmerk.

Gourmet- en fondueschotels zijn in trek: op de Jumbo na, zet elke supermarkt één of meerdere vleesproducten voor op het gourmetstel in de spotlights. Slechts twee supermarkten bieden – naast schotels zonder dierenwelzijnskeurmerk – ook expliciet een biologische variant aan: C1000 en Hoogvliet. In drie van de folders staat ook een vegetarische gourmetschotel vermeld. Dat gebeurt bij C1000, Lidl en Deen.

Naast vlees hebben de meeste supermarkten traditiegetrouw ook eieren in de aanbieding. Van de twaalf aanbiedingen van eieren betreffen er acht scharreleieren. Aanbiedingen op basis van eieren van kippen met vrije uitloop zijn te vinden in de folders van Plus en Lidl. Aldi en Deen adverteren met biologische eieren.

Laatste reacties

  • Mozes

    Supermarkten kunnen met hun aanbiedingen niet anders dan de interesse van de consument volgen.
    Met andere woorden: het heeft geen zin aanbiedingen te doen waar de consument niet in geïnteresseerd is.

  • koestal

    Mozes ,dit is correct !!

  • koestal

    Laat wakker dier zelf vlees verkopen !

  • zon

    Laten we blij zijn,
    Hoe minder sterren van dierenbescherming hoe beter.
    Nu is het nog 1 ster,dadelijk 2,dan 3 en bij 10 krijg je een sojaburger.

  • somporn

    Net zoals Mozes al zei,consument beslist zelf wat hij wil en daar zijn ze die geitenwollen sokken club niet voor nodig,ze hebben overal wat over te zeggen,maar hun eigen sterrensysteem klopt zelfs niet zoals laatst te lezen was(kalvertransport van 8uur of langer)
    Dan passen ze hun eigen systeem ook niet toe.

  • Broederijbrok

    'Marketing'
    De folder moet de consument 'Lokken'
    En burger laat zich verleiden door 'Aanbiedingen'
    Geniet van al dat lekkers, fijne Paasdagen.

  • Gerrit H.

    'Supermarkten kunnen met hun aanbiedingen niet anders dan de interesse van de consument volgen.'

    Beste Mozes, als je dit toepast op de Nederlandse landbouw dan kun je alle innovaties wel vergeten. Het is prima dat je een andere opvatting hebt dat Wakker Dier, maar dit soort quasi-argumenten schieten niet echt op.

  • joannes

    Gerrit H, alles wat je produceert met of zonder innovatie moet een koper vinden! Jouw veronderstelling dat de producent, in jouw geval de boer, bepaald wat er verkocht wordt is er een van net na de tweede wereld oorlog, Toen was er nog schaarste. Nu in deze wereld van overvloed en varieteiten, moet je klanten wensen volgen anders verkoop je niet. Zij, de kopers, bepalen al met een volle maag wat en hoe ze willen eten. Uitgaven voor diëten, en sportscholen concurren met uitgaven voor het voedsel. En Wakker Dier, die herrinnert ze alleen maar aan het feit dat ze geen honger hebben en uit gewoonte teveel eten. Kortom denk na en observeer en je komt er achter dat je je producten zo moet aanbieden dat de consument ze kopen. Precies zoals de supermarkt probeert; met aanbiedingen die klanten kopen.

  • alco1

    Misschien kun je ook wel zeggen dat een supermarkt aanbiedingen moet doen voor producten die niet 'lopen'. Echter is het een prijzenoorlog tussen verschillende 'supers', dus waar de meeste vraag voor is.

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.