Home

Nieuws 967 x bekeken 2 reacties

Meeste uitbreidingsplannen bij melkveehouders

Roggel – Het percentage Nederlandse agrarische ondernemers met uitbreidingsplannen is net als in 2013 gegroeid en de hoeveelheid stoppers neemt juist af. De grootste groep ondernemers met uitbreidingsplannen is te vinden in de melkveehouderij. Dat blijkt uit een inventarisatie van marktonderzoeksbureau AgriDirect.

Gemiddeld heeft 26,6 procent van de Nederlandse boeren en tuinders plannen om het bedrijf uit te breiden. Het hoogste percentage is te vinden in de melkveehouderij, waar 32,2 procent van de ondernemers bezig is met uitbreiding. Het kleinste aandeel ondernemers met uitbreidingsplannen is te vinden in de tuinbouw, 13,4 procent, hoewel ook hier sprake is van groei.
Uit de inventarisatie blijkt dat het aantal stoppers met 0,5 procentpunt is gedaald. Bijna 6 procent van de ondervraagde ondernemers heeft plannen om de bedrijfsactiviteiten te beëindigen. De sterkste daling kan worden gesignaleerd bij blijvende teeltbedrijven. Het aantal stoppers in de tuinbouw is net als vorig jaar gedaald, maar met 7,7 procent nog altijd bovengemiddeld.
"Het toenemend percentage uitbreiders onder melkveehouders kan mogelijk worden verklaard door de ontwikkelingen in de melkprijs. Hoewel deze in de laatste maanden een dalende lijn vertoonde, lijkt deze zich sinds enige tijd te stabiliseren rond 40 euro per 100 kg. Bij deze prijs staan melkveehouders open voor uitbreiding en nemen ze een voorschot op de afschaffing van het melkquotum in 2015."
Thieu Hendriks, directeur van AgriDirect, zag met name in de glastuinbouw de laatste jaren een koude sanering voltrekken. Sinds het jaar 2000 is een kleine 60 procent van de glastuinbouwbedrijven verdwenen. Dit betekent dat de meer toekomstgerichte bedrijven overblijven en sinds enige tijd weer mogelijkheden zien tot groei. Daarnaast stoppen minder bedrijven. "In feite zien we bij varkens- en pluimveebedrijven eenzelfde ontwikkeling na de koude sanering die ook in deze sectoren in de afgelopen tien jaar heeft plaatsgevonden."
Sinds 1995 brengt AgriDirect de stemming in alle agrarische sectoren in kaart door het afnemen van telefonische interviews.

Laatste reacties

  • wmeulemanjr1

    Hopelijk gaat het met de melkveehouderij niet zoals in de glastuinbouw. Daar was het jaren geleden ook hosanna met de verwachte vraag naar voedsel en de zaligmakende schaalvergrotingsverhalen door 'slimme predikanten' die aan de zijlijn toekeken.

  • koestal

    In elk geval is er weer flink wat werk voor de aannemers,die zijn blij met het werk in de melkveehouderij,is ook goed voor de economie

Of registreer je om te kunnen reageren.