AlgemeenNieuws

Meer concurrentie bananenmarkt

Rome – Het marktaandeel van de grootste bananenhandelaren neemt af, aldus de Wereldvoedselorganisatie FAO. De top drie Chiquita, Dole en Del Monte waren in de jaren 80 nog goed voor 65,3 procent van de wereldwijde exporten van bananen maar in 2013 was het marktaandeel gedaald tot 36,6 procent. De bananencasus bewijst volgens de FAO dat marktmacht niet eeuwig hoeft te zijn.

De concurrentie tussen bananenproducerende landen is volgens de FAO groot. Veel landen hebben moeite concurrerend genoeg te blijven. Maar tegelijk zijn mogelijkheden toegenomen omdat de grote opkopers niet meer de extreem machtige positie hebben die ze ooit hadden. De FAO besloot het onderzoek uit te voeren nadat Chiquita bekendmaakte met Fyffes te willen fuseren. Chiquita is wereldwijd de grootste bananenhandelaar.

De fusie van Chiquita en het Ierse Fyffes creëert een bedrijf met een marktaandeel van 18,7 procent, maar zelfs daarmee kan de nieuwe onderneming waarschijnlijk nauwelijks marktmacht uitoefenen op de bananenmarkt en prijzen op het niveau van de boer of groothandel bepalen. Daar komt bij dat supermarkten sinds de jaren 80 veel machtiger zijn geworden en voorwaarden kunnen dicteren.

In het seizoen 2012/2013 zijn 16,5 miljoen ton aan bananen uitgevoerd, 7,3 procent meer dan het seizoen ervoor. Er worden met name steeds meer bananen uitgevoerd uit Latijns-Amerika en de Caraïben. De FAO zegt zich in te willen spannen voor het verbeteren van teelttechnieken en het versterken van producentenorganisaties en diens marketing-capaciteiten.

Beheer
WP Admin