Home

Nieuws 198 x bekeken

Britse winkelier ziet toekomst in food

Londen – Het Britse winkelbedrijf Marks & Spencer (M&S) gaat de internationale expansie versnellen, waarbij West-Europa en vooral de foodzaken daar veel aandacht krijgen.

M&S wil de komende drie jaar wereldwijd 250 nieuwe zaken openen waaronder zeker twintig speciale foodwinkels in Parijs. Ook het franchisemodel met BP, zoals dat in ons land al bestaat, wordt verder uitgebreid.

Dat heeft de Nederlandse topman van M&S, Marc Bolland, laten weten tijdens een investeerdersdag in Parijs. M&S verkoopt – naast kleding - wat duurdere en luxe voedingsproducten maar heeft daarnaast ook merkartikelen, groente en fruit en andere dagelijkse boodschappen in de vakken. In de buitenlandse foodwinkels, zoals die in ons land, ligt de nadruk vooral op typisch Britse producten die er niet alleen bij Britten zelf maar ook bij buitenlanders goed in gaan. ''Britishness is overal in de wereld te verkopen,'' denkt food-directeur Steve Row.

Naast de M&S foodwinkels, waarvan er in Groot-Brittannië al honderden bestaan, gaat het concern ook het aantal zogenaamde flagshipwinkels opvoeren. De eerste Nederlandse grote winkel opende eind februari zijn deuren in Den Haag terwijl er in Parijs één is geopend op de Champs-Elysées. Naast West-Europa heeft Bolland met name India op het oog. Aan de andere kant zet het bedrijf voorlopig de rem op China omdat de markt daar te moeilijk is gebleken. M&S zoekt nu naar een lokale partij in dat land om de expansie verder vorm te geven.

Bolland zet zijn kaarten op het buitenland omdat M&S op de Britse thuismarkt nog altijd grote problemen ondervindt. Dat betreft echter minder de foodverkopen, die nog altijd toenemen, als wel de kleding en lingerie waar het bedrijf er niet in slaagt voldoende nieuwe kopers binnen te halen als tegenwicht voor de vergrijzende bestaande clientèle.

Of registreer je om te kunnen reageren.