Home

Nieuws 5296 x bekeken 3 reacties

'Trekkerrijbewijs moet eenvoudig te halen zijn'

Den Haag – LTO Nederland is bezorgd dat kosten voor het toekomstige trekkerrijbewijs uit de hand lopen.

Het nieuwe rijbewijs moet volgens de organisatie ook voor de meeste kandidaten haalbaar zijn. De belangenorganisatie voor boeren en tuinders brengt deze punten middels een brief onder de aandacht bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu, dat verantwoordelijk is voor de invoer van het trekkerrijbewijs.
LTO Nederland stelt dat bij de invoering aandacht nodig is voor bijzondere doelgroepen die voor hun werk sterk afhankelijk zijn de mogelijkheid te rijden met landbouwmachines. Daarbij wijst de organisatie specifiek op de groep personen die geen trekkercertificaat of rijbewijs voor personenauto's hebben en over beperkte capaciteiten beschikken. LTO Nederland wil ook dat inzet van stagiaires en buitenlandse medewerkers mogelijk blijft.
Hoewel over de kosten van het rijbewijs nog weinig bekend is, vormt zich volgens LTO Nederland een markt met een aanbod voor opleiding en educatie. De vraag met drie- tot vierduizend kandidaten per jaar is echter relatief beperkt. Wat dit betekent voor locaties voor lessen en examens en de kosten per les is nog onduidelijk. De kosten moeten los daarvan per les te overzien blijven, stelt LTO Nederland in de brief aan het departement. Ook als geïnvesteerd moeten worden in speciale lestrekkers en aanhangers.
Het kabinet stemde vorige zomer in met de invoering van het rijbewijs voor landbouwvoertuigen. Voor het besturen van een trekker op de openbare weg moet voortaan een rijbewijs behaald worden. Voor gebruik van landbouwmachines op erf of  akker is het rijbewijs niet verplicht. Doelstelling is het zogeheten "T-rijbewijs" op 1 januari 2015 in te voeren.

Laatste reacties

  • Broer

    Lto heeft steeds terecht er op gewezen dat niet de invoering van een kenteken maar vooral een (trekker-)rijbewijs zal bijdragen aan de veiligheid.
    Dat de meeste (huidige) chauffeurs dat moeten kunnen halen lijkt mij logisch, maar hoe serieus moeten we het nemen als men bepaalde groepen met 'beperkte capaciteiten', die een normaal autorijbewijs al ontberen, wil sparen ?

  • loef

    Je kunt je ook afvragen hoe verantwoord de eigenaar, van het voertuig
    is als hij iemand op pad stuurt die machine niet machtig is!!
    IMMERS als voertuig op de openbare weg rijdt zal het verzekerd moeten zijn en die eisen dat bestuurder bekwaam is met de machine.
    Het begint nu steeds meer een ding te worden van cumela die brood zien in de opleiding. Nu ben je als 16 jarige verplicht om trekker certificaat te halen word dadelijk rijbewijs, dus wat veranderd er dan aan de veiligheid ??
    Ze hadden gewoon moeten doen snelle trekkers boven de 50km kenteken plicht plus verzwaart rijbewijs en onder de 50 km laten zo als het was.
    Nu krijgen we rare situatie kenteken plus rijbewijs zonder E voor sommige en mag je nog maar op b weggentjes en veredele fietspaden rijden LEVENSGEVAARLIJK maar daar hoor je cumela niet over leggen de rekening toch weer bij de boer

  • ...............

    Wat LTO bedoelt is dat sommigen met een beperkte capaciteit de machine wel machtig zijn maar het papiertje niet zo makkelijk halen.

Of registreer je om te kunnen reageren.