Home

Nieuws 368 x bekeken

Supermarkten hebben tij tegen

Brussel/Londen– De Belgische supermarkt Delhaize kampt op de thuismarkt met zware concurrentie en aanhoudende prijsdruk.

Delhaize moet daarop reageren door de prijzen zelf te verlagen en voortdurend met aanbiedingen te strooien. Tegelijk meldt ook de Britse supermarkt Morrisons dat de resultaten door de prijzenslag zwaar onder druk staan.

Delhaize telt in België en Luxemburg 852 winkels en is daarnaast op middelgrote schaal actief in de VS. De Europese zaken leverden vorig jaar een omzet op van 5,1 miljard, drie procent meer dan in 2012. De brutomarge daalde echter met 10 basispunten naar 20,2 procent  door 'prijsinvesteringen en een verhoogde promotionele activiteit.' De Nederlandse topman Frans Muller spreekt dan ook van 'uitdagingen' waar Delhaize onder meer op reageert met veel nieuwe, vaak kleinere filialen. ''We streven ernaar om de omzetgroei te behouden of te verbeteren.''

Morrisons moest voor het eerst in jaren een verlies melden, namelijk van 210 miljoen euro. Dat was wel grotendeels te wijten aan een grote eenmalige afschrijving. Morrisons, de vierde supermarkt van Groot-Brittannië, heeft het meeste last van de opmars van Aldi en Lidl. Daarnaast speelt het ontbreken van een online-winkel steeds meer een rol. Volgens topman Dalton Philips is de 'prijsperceptie' bij de klanten te ver doorgezakt. Hij wil dan ook de prijzen over een breed front verlagen. ''We worden daarmee geen discounter, we bieden kwaliteit tegen betaalbare prijzen,'' verwoordt hij. Eerder al heeft Morrisons in navolging van de grote concurrenten de prijs van melk met bijna 40 procent verlaagd. Bij concurrent Tesco werden ook andere vaak gekochte producten als brood en worteltjes een stuk goedkoper.

Of registreer je om te kunnen reageren.