Home

Nieuws 291 x bekeken

Keurwijzer voor groeiend woud keurmerken

Utrecht - In de afgelopen anderhalf jaar zijn er ruim 90 duurzaamheidskeurmerken en –logo's in Nederland bijgekomen. Dit blijkt uit een inventarisatie van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal. "Geen wonder dat er veel verwarring bestaat over wat zo'n bloemetje, blaadje of aardbol op een product nu betekent", aldus directeur Vera Dalm.

Om duidelijkheid te scheppen in het woud van keurmerken lanceert Milieu Centraal haar nieuwe online keurmerkenwijzer met informatie over ruim 170 duurzaamheidskeurmerken en –logo's.
Keurmerken kunnen een milieuvriendelijke keuze in de winkels makkelijker maken. Er verschijnen echter erg veel fabrikantenlogo's en keurmerken die niet allemaal goed gecontroleerd worden. Dat schept verwarring. Soms zijn de logo's misleidend of onduidelijk, soms de teksten. Zo blijkt de betekenis van het logo 'Ik kies bewust' onvoldoende duidelijk te zijn. Mensen denken dat het iets zegt over duurzaamheid of milieu, terwijl het gaat over gezondheid. Ook het logo van 'Der Grüne Punkt' blijkt verwarring op te leveren; mensen kunnen denken dat het product bestaat uit gerecycled materiaal, maar het vertelt alleen dat bedrijven voor de afvalscheiding en -verwerking hebben betaald. Andere voorbeelden van verwarrende keurmerken zijn de keurmerken 'niet getest op dieren' op cosmetica, of het 'chloorvrij gebleekte papier'; voor beide geldt dat dit al gangbare praktijk is in Europa en het product dus niet onderscheidend maakt van vergelijkbare producten.
Stichting Milieu Centraal is een onafhankelijke voorlichtingsorganisatie die consumenten praktische en betrouwbare informatie biedt over milieu en energie in het dagelijks leven. Milieu Centraal werkt samen met maatschappelijke organisaties, bedrijven, de overheid en vele media.

Of registreer je om te kunnen reageren.