Home

Nieuws 3440 x bekeken 9 reactieslaatste update:10 mrt 2014

Bleker: sector heeft stalkeuring verloren

Zoetermeer – De sector heeft de stalkeuring voor varkens verloren. Dat zegt Henk Bleker, voorzitter van Vee&Logistiek Nederland, in een interview met Boerderij. "Er is een nieuwe werkelijkheid en dat is met de klepkeuring", zegt Bleker. "Ik ben geen voorzitter geworden om de barricade op te gaan om QLL te gaan verdedigen, terwijl je weet dat je zelf als sector op een aantal punten niet conform je eigen regels hebt gehandeld. Velen wel, maar sommigen niet. En iedereen moet zich aan de regels houden", aldus de nieuwe voorman van de veehandel en het veetransport.

Sinds 1 maart is het kwaliteitssysteem voor veetransport QLL ingetrokken. Daardoor mogen varkens alleen geëxporteerd worden als ze tijdens het laden gekeurd worden door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Onder QLL mochten de varkens eerder in de stal gekeurd worden, zodat de NVWA-controleur niet aanwezig hoefde te zijn op het moment van laden.
Bleker verwacht niet dat de stalkeuring snel terugkomt. "Ik ga niet voor een brancheorganisatie onhaalbare regels bepleiten. We moeten kijken hoe de regels zo werkbaar mogelijk kunnen worden toegepast voor de NVWA, de boer, de transporteur en afnemers." Bleker denkt dan aan meer flexibiliteit bij de keuringen van de NVWA, zodat varkens in ieder geval 's nachts geladen kunnen worden. Dit is volgens Bleker ook beter voor het dierenwelzijn omdat de vrachtwagens dan niet in de file terechtkomen of in een lange wachtrij bij het slachthuis.

De tweede verzamelslag voor schapen en runderen die door het schrappen van QLL is verdwenen ziet Bleker als een groot probleem. "Als je vanuit het perspectief van dierenwelzijn en diergezondheid kijkt, is die tweede verzamelslag belangrijk om te voorkomen dat dieren bijvoorbeeld te lang onderweg zijn. Wat mij betreft verscherpt men het veterinair toezicht op verzamelplaatsen. Alles wat binnenkomt, daar staat en alles dat vertrekt kan worden geïnspecteerd. Dan maak je het sluitend voor de overheidsinspectie en zou de tweede verzamelslag misschien wel kunnen. We zijn in hierover in overleg met het ministerie en de NVWA."

Maarten Rooijakkers van LTO Varkenshouderij heeft een ander standpunt dan Bleker. "Onze inzet blijft gericht op stalkeuring", zegt Rooijakkers. Hij vindt dat Bleker te vroeg conclusies trekt. Ook Theo Duteweerd van varkenshoudersvakbond NVV pleit voor herinvoer van stalkeuring. "Door klepkeuring stijgen de keuringskosten voor varkenshouders 15 tot 20.000 euro per jaar. We kunnen de stalkeuring niet zo makkelijk los laten", zegt hij. LTO en NVV werken samen in dit dossier. De sector probeert toch weer goedkeuring te krijgen voor stalkeuring door meer verantwoordelijkheid bij de varkenshouders neer te leggen en het te borgen via bijvoorbeeld IKB.

Dinsdag verschijnt een interview met Henk Bleker in Boerderij en Boerderij Vandaag.

Laatste reacties

  • Gebr.hendrikx

    Waarom worden de exporteurs die zich netjes aan de regels houden over een kam geschoren met de exporteurs die zich niet aan de regels houden?
    Het is toch zeer eenvoudig om alleen deze transporteurs te schorsen voor de stalkeuring!

  • alco1

    Eén controle bij aankomst lijkt me ook voldoende. Afwijkende dieren vernietigen met hoge kosten, lijkt me voldoende om de boer er toe te bewegen om in het vervolg niet zulke dieren op transport te zetten

  • aarthamstra1

    Bleker heeft gelijk hadden ze zich maaaaaar moeten gedragen.
    Nu hoop ik dat die voorzitter word van de banken..Wat een visjes vanger.

  • somporn

    Bleker: sector heeft (stalkeuring) verloren.
    Hij bedoelde eigenlijk iets anders,streep wat tussen haakjes staat weg.

  • chila

    Helemaal eens met gebr Hendrikx .
    Als ik wrak vee meegeef mogen ze mij een boete geven en klepkeuring verplichten . Dit moet wel eerst uit controle in Duitsland blijken !!

  • reiziger

    Ik ben fan van bleker maar nu begrijp ik hem even niet dit is toch de weereld op zijn kop je hebt goede wetgeving en als die incidentieel over treden wordt dan straf je een gehele sector is dit nouw handhaving je sluit toch ook geen snelweg af als er een snelheid overtreding wordt geconstateerd

  • Gebr.hendrikx

    Wil niet negatief zijn maar sector wordt om zeep geholpen door aantasting van onze concurrentiepositie.Hou bij uitbreiding bedrijf in NL rekening met navolgende:
    In NL zijn kosten mestafzet hoogst van de wereld
    NL is enigste land waar je varkensrechten nodig hebt
    In NL zijn welzijnseisen muv Engeland het strengst van de wereld
    In NL zijn slachtkosten hoogst van de wereld door dure Vwa en hogere lonen
    Etc

  • joannes

    Helemaal mee eens Gebr. Hendrix. Het zou intressant zijn die lijst, die je begint, eens te onderhouden en compleet te maken, al is het alleen binnen de EU.

  • Gullef

    Stalkeuring is niet eens nodig, als ik wrak vee zou meegevenkrijg ik een boete, de chauffeurkrijgt een boete en de transporteur krijgt eenboete en een waarschuwing, bij herhaling hoeft ie geen varkens meer te leverendus iedereen kijkt wel uit

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.