Home

Nieuws 5359 x bekeken 10 reacties

Akkoord over verminderen ammoniak-uitstoot

Den Haag – Vertegenwoordigers van de veehouderij, de veevoersector en de loonwerksector hebben met staatssecretaris van landbouw Sharon Dijksma een convenant gesloten om de uitstoot van ammoniak te reduceren. Zo ontstaat in het kader van de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) juist weer ontwikkelruimte.

Het gaat om generieke maatregelen op het gebied van veevoer en management waarmee de ammoniakuitstoot in de veehouderij in 2030 nog eens 10 procent lager zullen zijn. Hiervoor worden maatregelen genomen via het voerspoor en bijvoorbeeld via het langer weiden van melkvee.

Met deze maatregelen moet het voor agrarisch ondernemers mogelijk worden hun bedrijf te ontwikkelen nabij Natura 2000-gebieden. Afgesproken is dat de ammoniakuitstoot met 10 kiloton afneemt, waarvan 5,6 kiloton kan worden benut voor de ontwikkelruimte voor landbouwbedrijven.

Dijksma spreekt van een mooi moment tijdens de ondertekening van het akkoord. "Het gaat niet alleen om de 10 procent reductie die de komende jaren gehaald moet worden. Er is in de sector en dan met name in de pluimvee- en varkenssector al veel gebeurd op het terrein van vermindering van de ammoniakuitstoot. In twintig jaar is de ammoniakuitstoot in de veehouderij gehalveerd. De sector laat daarmee zien dat ecologie en economie heel goed samengaan", aldus Dijksma. "De PAS staat of valt bij het vertrouwen in het systeem. Het is moedig van de agrarische sector dat zij de eerste stap zetten", zegt Dijksma.

Siemjan Schenk van LTO Nederland zegt dat dit akkoord een eerste stap is. "Het gaat hier om solidariteit in de sector. We vragen maatregelen van alle sectoren om ruimte te bieden aan de ondernemers die willen uitbreiden." Schenk benadrukt dat er één voorwaarde is. "De ruimte die de veehouderij creëert, moet door de sector zelf benut kunnen worden en niet door andere economische activiteiten. Zij moeten zelf voor hun ontwikkelruimte zorgen." Staatssecretaris Dijksma onderschrijft deze voorwaarde. Ze wijst erop dat bijvoorbeeld bij infrastructuur of bij de Rotterdamse haven ook al veel maatregelen zijn genomen om de uitstoot te verlagen, bijvoorbeeld door schonere auto's.

In de Tweede Kamer wordt nog gedebatteerd over de PAS. Schenk roept de politici op om in te stemmen met het voorstel voor de PAS zoals het nu voor ligt. "Er zijn nog wel veel vragen en er moeten nog zaken worden opgelost, maar het is tijd dat we met de PAS aan de slag gaan", zegt Schenk.

Het akkoord is naast Dijksma ondertekend door LTO Nederland, Nevedi namens de veevoersector, de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO), loonwerkersorganistie Cumela, en vakbonden voor melkveehouders, varkenshouders en pluimveehouders.

Laatste reacties

  • groot boerdam

    Ze hebben nu de vinger,maar ze nemen sraks de hele hand.

  • maatje 1904

    dooie mus..

  • putten

    wolf in schaapskleren

  • boerB

    toch mooi dat de pluimveehouder en de varkenshouder de boel weer eens oplossen voor de melkveehouderij!

  • Sjaak

    Het is al decennia sukkelen.....
    Kortom; 'PAS op de plaats' is ook hier van toepassing!

  • koestal

    iedereen weer even blij,maar wat komt hier weer achteraan ?

  • schrouff

    Boer B wie heeft het mestprobleem veroorzaakt?

  • veldzicht

    schrouff,die groene rakkers en linkse partijen met hun gezeik.

  • landboer

    Juist schrouff als ik lees dat de pluimveehouder en varkenshouder nog denkt dat die de boel op moet lossen voor de melkveehouder gaan mijn haren recht overeind staan! Wie veroorzaakt dit probleem, de intensieve veehouderij toch zeker. Als die Brabantse wantoestanden er niet waren geweest hadden wij ons land tenminste nog fatsoenlijk kunnen bemesten,nu worden we allemaal zo afgeknepen dat er veel te weinig mest op komt.

  • koeboertje

    Volgend jaar moeten alle andere sectoren inclusief verkeer en luchtvaart aan de PAS gaan voldoen , dat zal voor menig sector nog beperkingen gaan opleveren.
    Het is juist goed dat wij al afspraken hebben vastgelegd, inclusief 10% uitbreiding, anders hadden we volgend jaar moeten strijden tegen automobilisten die 130 willen rijden of schiphol wat niet minder wil, en die hebben bij de overheid meer prioriteit dan de landbouw !
    Er is ook vastgesteld dat onze amoniakreductie niet wordt ingenomen door industrie en anderen

Laad alle reacties (6)

Of registreer je om te kunnen reageren.