Home

Nieuws 1485 x bekeken

Rabo: grote oogst Brazilië, maar logistieke problemen

São Paulo - Rabobank verwacht opnieuw een grote oogst voor soja, suikerriet en mais in Brazilië.

Dalende prijzen voor agrarische grondstoffen op de wereldmarkt worden deels gecompenseerd door een verzwakking van de real, die ook de export bevordert. De bank verwacht dat voor een tweede jaar op rij de gebrekkige infrastructuur voor export zal leiden tot hoge logistieke kosten.
Waar de economische groei in de VS en de EU lijkt toe te nemen, is in Brazilië volgens Rabobank eerder sprake van afkoeling. In 2013 groeide de economie met 2,2 procent en voor 2014 verwacht de bank een economische groei van 2 procent of zelfs minder. Omdat in oktober verkiezingen op stapel staan, zal de regering alles doen dat het kan om positieve economische resultaten te boeken.
Rabobank verwacht dat de real na een significante waardedaling in 2013 opnieuw terrein zal prijsgeven. Op dit moment is een dollar 2,3 tot 2,4 real waard en de Rabobank acht het waarschijnlijk dat de waarde zakt zodat straks 2,5 real tegenover een dollar staat. Dit betekent dat voor Brazilië importen van bijvoorbeeld kunstmest of machines duurder worden, maar tegelijk krijgen boeren als ze verkopen in dollars hier meer real voor terug.
Een deel van dit voordeel verdwijnt door stijgende kosten voor diensten en logistiek. In 2014 zal de export van sojabonen volgens Rabobank met 4,7 procent toenemen tot een record van 44 miljoen ton. De maisexport blijft groot maar zal naar verwachting iets onder de 25 miljoen ton uitkomen, vooral omdat Braziliaanse mais meer dan vorig jaar zal concurreren met Amerikaanse maisexporten.
In 2013 leidde het grote exportvolume ertoe dat bij havens soms een 10 kilometer lange file van vrachtwagens stond. De wachttijd voor verscheping bedroeg tot drie maanden. Volgens de associatie van oliezaden-exporteurs Anec verloor Brazilië hierdoor 2,5 miljard dollar. Rabobank stelt vast dat er wel is geïnvesteerd. In de tweede belangrijkste haven voor de graanexport, Paranaguá, is de capaciteit voor het verladen van schepen volgens de overheid met 25 procent toegenomen tot 22 miljoen ton.
De federale overheid is ook dichtbij het voltooien van circa 725 kilometer aan verharde wegen die de voor soja en graan belangrijke deelstaat Mato Grosso verbindt met Miritituba, in de noordelijke staat Pará. Vanaf daar kunnen agrarische grondstoffen via waterwegen van de Amazone naar exporthavens worden gebracht. Rabobank betwijfelt gezien het stagneren of uitblijven van andere projecten of de impact in 2014 al groot zal zijn.

Of registreer je om te kunnen reageren.